Ukupna ocjena Sadržaj Dizajn Ažurnost Diode su ocjene |
URL: www.vjesnik.hr i www.vjesnik.com Kategorija: Novine Urednik: Ivan Šabić Webmasteri: Mladen Peterlić, Branimir Grilec Pristup Internetu: iznajmljena linija 256 kbps Server: Windows NT, IIS 4.0, MS SQL 6.5 baza podataka Datum: 26.09.1999 Povod za ovotjedni izbor je pored visoke kvalitete stranica i prvi rođendan Vjesnikovog on-line izdanja. Svojim je ambicioznim izlaskom na Web, Vjesnik je postavio visoke standarde za buduća pojavljivanja domaćih dnevnih novina na Internetu. Vjesnik je prvi ponudio do tada nezamislivu stvar na Webu - skoro kompletni sadržaj dnevnika na Web stranicama. I k tome još cijele novine u PDF formatu. Sjećam se ugodnog iznenađenja i nevjerice kada je Robert Mekinić koncem svibnja 1998. u Dubrovniku na konferenciji "Informacijska tehnologija i novinarstvo" najavio skori izlazak Vjesnika na Webu u sadašnjoj formi. Osjetilo se da Vjesnik o Webu razmišlja drugačije, da su svjesni da je to novi medij za koji se iznova dijele karte i tko se prvi pojavi s kvalitenim nastupom može diktirati igru. Nakon što je svojim izlaskom postavio ulazne standarde Vjesnik je "natjerao" druge da igraju "follow the leader" igru. Večernji list je na Web izašao pola godine kasnije, a nekoliko mjeseci iza toga i Slobodna Dalmacija. Svi oni sada imaju gotovo kompletno izdanje svojeg dnevnika na Webu i PDF-u, na veliku radost Web korisnika. Pitamo se da li bi danas druge novine bile spremne potrošiti ne malu svotu novca, za još uvijek neprofitabilnu aktivnost, koja im u pogledu prodaje novina može samo štetiti, jer Web korisnik više ne treba kupovati novine, da nije bilo tako žestokog starta Vjesnika. O proteklih godinu dana razgovarali smo s jednim od najzaslužnijih ljudi za pojavljivanje on-line izdanja Vjesnika, Robertom Mekinićem, pomoćnikom glavnog urednika. - Kad je Vjesnik počeo izlaziti na Webu? - Vjesnikovi Web serveri krenuli su s radom su 1. listopada prošle godine, a site je službeno predstavljen 9. listopada, uz najavu spajanja Vjesnika i Hrvatske tiskare u jedno poduzeće. - Koliko su trajale pripreme? - Prvi korak u pripremi za Web je bila informatizacija cijele redakcije dnevnog lista Vjesnik. Prešli smo sa starih terminala na novu opremu, uveli novi redakcijski sustav baziran na Windows NT-u. - U kojoj mjeri je sigurnost servera pojačana? Nije li incident s provalom "Crne ruke" bio ipak marketinški koristan? - Opečeni smo na samom startu našeg Web izdanja, 27. listopada prošle godine, kada su nam provalili server. Platili smo danak neiskustvu i lakovjernosti, ali smo pri tom nešto naučili. Taj incident nije bio nikakav marketinški potez, ali je bio dobra škola. Mislim da je druge on-line izdavače preko naše kože upozorio na moguće opasnosti. Danas cijeli sustav čuva Ciscov firewall i postoji više odovojenih "mirror" servera s podacima, tako da bismo u slučaju bilo kakvog incidenta vrlo brzo nastavili s radom, jer kao što znate, apsolutna zaštita i sigurnost ne postoji. - Koliko ljudi održava stranice? - Urednik stranica je Ivan Šabić koji zajedno s Alenom Galovićem radi izbor sadržaja iz dnevnog izdanja novina. Tu su još dva webmastera, Branimir Grilec i Mladen Petrlić. Oni ujedno i grafički oblikuju stranice. Toj četveročlanoj ekipi se po potrebi pridruži i neki od administratora Vjesnikovog redakcijskog sustava, a ja smišljam raznorazne ideje i "zagorčavam" im lagodan posao. - Da li je objavljivanje vijesti na Internetu kontraproduktivno za prodaju novina? - Kratko i jasno, nije. Pravilan izbor sadržaja za Web izdanje i njegova dobra prezentacija samo je dodatni poticaj rastu prodaje našeg papirnatog predloška. - Početna ideja s prezentacije u Dubrovniku je bila da će se pristup Vjesniku naplaćivati? - Nije se odustalo od toga. No, još nije vrijeme za to. Uvijek će jedan dio Vjesnika biti besplatan, no ako netko želi neke dodatne usluge npr. pretraživanje vijesti, pristup cjelokupnoj arhivi vijesti, onda će morati biti pretplatnik. Web trenutačno nije profitabilan i to je normalno. Ali Web mora kad tad donijeti prihod. Trenutačno se šlepa na račun novina, ali sigurno povećava ugled imena Vjesnik. - Koliko je investirano u Vjesnik on-line i koliko stoji sadašnje održavanje? - Mogu samo reći da je za današnje uvjete utrošeno puno novaca, a niti održavanje stranica nije jeftino. Samo link od 256 kbps nas košta 26.000 kuna plus PDV. - Poznato mi je da redovito pratite statistiku. Recite nam osnovne podatke o posjeti. - Vjesnikovi site-ovi (vjesnik.hr i vjesnik.com) danas imaju oko 8.500 posjetitelja dnevno i oko 28.000 učitanih stranica po danu. To je prosjek u zadnjih mjesec dana izlaženja. Nadam se da će se taj broj još povećati u tijeku sljedećih nekoliko mjeseci, tako bi prvu godinu na Webu mogli završiti sa preko 8.000.000 učitanih stranica. Oscilacije broja pristupa postoje. Osjetili smo značajan rast posjete za vrijeme štrajka Tiska, također je rat u Srbiji pojačao posjetu, a u ljetnom periodu se osjetio pad budući da većina posjete dolazi u radno vrijeme. Naša nagradna igra također stimulirala posjetu prema očekivanju. Trend broja posjetitelja je od početka u stalnom porastu, a najveći broj pristupa u jednom danu zabilježen je 12.kolovoza 1999. kad je bila pomrčina Sunca. Taj dan smo imali ukupno 42.000 učitanih stranica. - Od kuda dolazi posjeta? - 60% posjetitelja je iz Hrvatske, dok je čak 40% izvana. Znamo da ima ljudi u Australiji koji čekaju da se pojavi PDF izdanje, pa ga onda isprintaju, iskopiraju i dijele tamošnjim Hrvatima. Jednostavno nema drugog načina da ti ljudi dobiju papirnate novine tako brzo. Mi ga ne možemo na tu udaljenost drugačije distribuirati. Ljudi u Australiji Japanu mogu zahvaljujući PDF stranicama imati odštampani Vjesnik prije nego se ovdje pojavio na kiosku. - Kako ste zadovoljni rezultatima postignutim u protekloj godini? - Vrlo sam zadovoljan. Koji su planovi i ambicije Vjesnika na Internetu? - Osnovni izvor naših sadržaja i dalje će dolaziti iz novinske redakcije, jer u njoj rade profesionalci i poznavatelji novinarske struke, Nastojat ćemo taj sadržaj obogatiti interakcijom koja je bit ovog medija. Početkom listopada će se pojaviti nove Vjesnikove stranice. Ponudit ćemo bolju pretraživost sadržaja, lakši pristup arhivi, veći broj financijskih informacija, nagradne igre. Želja da što skorije realiziramo e-trgovinu. - Kako vidite razvoj Weba u Hrvatskoj, posebno news siteova poput Vjesnika i sličnih? - U Hrvatskoj se tek počelo razvijaWeb tržište. Sada je važno postaviti se na ključne pozicije i to će upornima osigurati lijepu budućnost. Komercijalna strana Web izdavaštva u Hrvatskoj još nije zaživjela, ali je to pitanje vremena. Povećanjem broja korisnika Interneta, boljim prilikama u gospodarstvu, Web izdavaštvo može postati dobar i profitabilan posao. |
|