Bitno je graditi svijest o mogućnosti izbora, a ne nužnosti djelovanja
Yuval Noah Harari: Kako i kada razgovarati s djecom o mračnim stranama povijesti?
Još jedna stvar od koje ne možemo obraniti decu jeste njihova izloženost fiktivnim istorijskim pričama. U Izraelu, na primer, većina dece mnogo ranije čuje priče o raju i gleda živopisne prizore iz Nojeve barke nego što čuje za neandertalce i vidi slike iz doba paleolita iz pećine Lasko. To ima svoju cenu. Postoji direktna veza između iskonske zapovesti „Rađajte se i množite se, i napunite zemlju, i vladajte njom, i budite gospodari od riba morskih i od ptica nebeskih i od svega zvjerinja što se miče po zemlji“ i aktuelne ekološke krize. Može se ustanoviti i veza između istorijskih mitova o kojima se uči u ruskim školama i invazije na Ukrajinu i svetske krize hrane. Kada su ljudi izloženi ovakvim mitovima dok su mladi, teško im je da ih se kasnije oslobode. Peščanik