Premda će se naknade za roaming ukinuti u svibnju 2017., borba protiv pretjeranih mobilnih troškova nije završena, rekla je hrvatska eurozastupnica Biljana Borzan povodom ovotjedne rasprave Europskog parlamenta o regulaciji telefonskih operatera u EU.
„Nekoliko je stvari ostalo nerazjašnjeno oko ukidanja roaminga. Prije svega, otvara se pitanje zloupotrebe. Naime, cijena podatkovnog prometa između država članica može se razlikovati i do trideset puta, a cijena poziva sedam puta. Zato bi primjerice neki Slovenac mogao kupiti austrijsku SIM karticu i koristiti je u Sloveniji jer mu je roaming jeftiniji od domaće usluge“, kaže Borzan.
Kako bi to onemogućila, Europska komisija je predložila da se besplatni roaming ograniči na 90 dana. Prijedlog je ubrzo povučen jer se, među ostalim, zabravilo na studente koji idu na razmjenu i na više od tri mjeseca. Novi prijedlog je da korisnike u roamingu kontroliraju operateri koji imaju pravo isključiti roaming ako utvrde zloupotrebu. Pod sumnjom su korisnici koji koriste više roaminga u odnosu na domaći promet, osnovna SIM kartica im je dugo neaktivna, ili pak imaju nekoliko stranih SIM kartica.
„Europski parlament je vrlo sumnjičav prema takvom prijedlogu. Stavke po kojima operater ima pravo isključiti besplatan roaming su dosta neprecizne. Ostavlja se mogućnost da operater počne naplaćivati višu cijenu roaminga bez da je korisnik imao priliku da objasni svoju stranu priče. Telefonski račun je jedan od važnijih mjesečnih izdataka naših građana i ne smijemo ih ostaviti na milost i nemilost operaterima“, kaže Borzan.
Borzan je zajedno Europskom zajednicom potrošačkih udruga (BEUC) i kolegama europarlamentarcima u pismu Europskoj komisiji naglasila i činjenicu da bez jasne regulacije može doći do povećanja cijena ostalih vrsta poziva kako bi se operateri namirili zbog ukidanja roaminga. Uredba o roamingu ne regulira cijenu poziva iz zemlje prebivališta u drugu članicu EU, kao ni unutar države članice što ostavlja veliki prostor za manipulaciju.
Potrošačke organizacije tvrde kako je već sada minuta telefonskog poziva iz zemlje prebivališta u drugu članicu EU u prosjeku dvadeset puta veća nego unutar iste države članice. Europska komisija je nedavno napravila istraživanje kojim je utvrdila da telekomunikacijske kuće nemaju značajno većih troškova oko takvih poziva što čini take cijene neopravdanima.
„Hrvatski potrošači najviše se žale upravo na mobilne operatere. U slučaju problema potrošač je u odnosu na operatera slabija strana. Savjetovalište za zaštitu potrošača iz Zagreba bilježi porast broja i složenosti pritužbi potrošača iz područja elektroničkih komunikacija. Broj pritužbi se u zadnje dvije godine udvostručio. Dužnost je Europskog parlamenta da građani ostvare punu korist od ukidanja roaminga“, zaključuje Borzan.