Tajne snimke mogu biti kažnjive, ali javni interes ima prednost pred privatnosti - Monitor.hr
26.12.2023. (12:00)

Snimi sve, za svaki slučaj

Tajne snimke mogu biti kažnjive, ali javni interes ima prednost pred privatnosti

Moralna odgovornost je pojam koji nije definiran zakonskim odredbama i ne utvrđuje se u sudskom postupku. Obično se smatra da je netko moralno odgovoran ako je imao drugačiju mogućnost izbora, ali svojom voljom nije napravio ispravan izbor. Razgovori koji se snimaju izvan procedure Zakona o kaznenom postupku (primjerice, ovaj zadnji sa savjetnikom ministra) mogu biti utvrđeni kao nezakonit dokaz u kaznenom postupku. Ali trebali bi biti dopušteni dokaz u građanskom postupku u prilog nepostojanja odštetne odgovornosti nakladnika koji je objavio sadržaj razgovora i kaznene odgovornosti osobe koja je snimala, ako su učinjene u javnom interesu. I Zakon o medijima sadržava nekoliko odredbi kojima se prethodno naveden način rada medija utvrđuje kao opravdan i dopušten. Lider


Slične vijesti

20.11. (19:00)

Što se događa kad nam misli postanu "open source"?

Neurotehnologija: Od medicinskih čuda do noćnih mora privatnosti

Brzi razvoj neurotehnologije omogućio je komunikaciju paraliziranih pacijenata putem BCI sustava, dok komercijalne BCM verzije obećavaju nosive uređaje koji čitaju misli. Dok tržište raste, privatnost i sloboda mišljenja postaju ugroženi. Organizacija Neurorights upozorava na opasnosti poput manipulacije misli i nejednakosti u pristupu “pametnim” uređajima. Neke države uvode zakone za zaštitu moždanih podataka, no rupe u regulaciji ostaju. Neurotehnologija donosi nadu za medicinske primjene, ali nekontrolirana komercijalizacija prijeti novim oblicima diskriminacije i zloupotrebe. Budućnost traži balans između inovacije i etičke odgovornosti. Novosti

11.07. (19:00)

Diskrecija ispred svega

Ugovori o tajnosti nisu rijetkost među celebovima, kršenje odredbi o privatnosti podrazumijevaju ogromne sankcije

Ethan Hawke nije ni svojim kćerima smio otkriti da će nastupiti u spotu za pjesmu Taylor Swift, djelatnici tvrtke u vlasništvu Lea DiCaprija nisu smjeli otkriti da su ga osobno upoznali, bivša supruga Davida Bowieja nije smjela čak 10 godina nakon razvoda s pjevačem otkriti kako ga je zatekla u krevetu s Mickom Jaggerom, Tom Cruise i Nicole Kidman sklopili su NDA sa svojom dadiljom s kaznom od 20 dolara za svaki primjerak bilo koje publikacije u kojem bi se našle informacije kojima ona otkriva detalje o njihovom privatnom životu. To bi značilo da je odavanje podataka časopisu People, zbog broja tiskanih i online primjeraka tog magazina, nju moglo koštati 60 milijuna dolara…. Index

09.04. (20:00)

Sad znamo kako je bilo Adamu i Evi dok su uzeli Jabuku

Čuvanje podataka od Applea teže je od očekivanog, pokazuje istraživanje

Istraživači su se fokusirali na osam aplikacija koje su dio platforme i ekosustava: Safari, Siri, Family Sharing, iMessage, FaceTime, Location Services, Find My i Touch ID. Prikupili su sve javno dostupne informacije vezane uz privatnost o tim aplikacijama, od tehničke dokumentacije do pravila privatnosti i korisničkih priručnika. Krhkost zaštite privatnosti iznenadila je istraživače. U praksi, zaštita privatnosti na Apple uređaju zahtijeva uporno i stručno klikanje na svaku aplikaciju pojedinačno. Appleova pomoć pritom potpuno izostaje. Sudionici testiranja nisu mogli spriječiti nijednu aplikaciju da dijeli svoje podatke s drugim aplikacijama ili davateljem usluga, a dosta vremena oduzimalo je i pronalaženje i podešavanje postavki privatnosti. Bug

04.03. (14:00)

Privatnost na internetu je kao jednorog - svi pričaju o njemu, ali ga još nitko nije vidio

Kako povećati sigurnost na internetu i bolju zaštitu privatnosti

Privatnost na internetu važna je za zaštitu osobnih podataka i sprječavanje neovlaštenog praćenja i zloupotrebe. Da biste je osigurali, koristite jake lozinke i dvofaktornu autentifikaciju, redovito ažurirajte softver i koristite sigurne veze. Pazite na osobne informacije koje dijelite online i pregledajte postavke privatnosti na svojim računima. Koristite načine privatnog pregledavanja i instalirajte sigurnosni softver. Budite skeptični prema neželjenim komunikacijama i redovito se educirajte o sigurnosnim prijetnjama. Slijedeći ove smjernice, možete poboljšati svoju privatnost i osjećati se sigurnije na internetu. Monitor

04.03. (12:16)

Privatnost na internetu je kao jednorog - svi pričaju o njemu, ali ga još nitko nije vidio

Kako povećati sigurnost na internetu i bolju zaštitu privatnosti

Kada se kaže da se naša privatnost prodaje drugim tvrtkama, to znači da tvrtke poput Googlea prikupljaju naše osobne podatke i zatim ih dijele s drugim tvrtkama ili oglašivačima u zamjenu za novac ili druge usluge. Ti osobni podaci mogu uključivati informacije poput naših interesa, navika pretraživanja, lokacije, ili drugih detalja o našem online ponašanju. Kada se ti podaci dijele s drugim tvrtkama, one ih mogu koristiti za ciljano oglašavanje, analizu tržišta ili druge marketinške svrhe.

Ovo može predstavljati rizik za našu privatnost jer naše osobne informacije mogu biti korištene na načine koji nisu u skladu s našim očekivanjima ili preferencijama. Također može dovesti do toga da nas bombardiraju ciljanim oglasima ili da nam se nude proizvodi ili usluge na temelju informacija koje su prikupljene o nama, što mnogi smatraju invazivnim ili neugodnim. Stoga je važno biti svjestan kako se naši podaci koriste i poduzeti mjere kako bismo zaštitili svoju privatnost online.

Postoje nekoliko potencijalnih rizika za privatnost povezanih s digitalnim korporacijama poput Googlea:

  1. Sakupljanje podataka: Tvrtke poput Googlea prikupljaju ogromne količine podataka o korisnicima, uključujući povijest pretraživanja, podatke o lokaciji, navike pregledavanja i još mnogo toga. Ti se podaci mogu koristiti za izradu detaljnih profila pojedinaca, koje se mogu prodavati oglašivačima ili koristiti za ciljano oglašavanje.
  2. Praćenje: Google i slične tvrtke često prate korisnike webom koristeći kolačiće i druge tehnologije praćenja. To može rezultirati gubitkom privatnosti jer se vaše online aktivnosti prate i bilježe.
  3. Povrede podataka: Unatoč naporima za osiguranje korisničkih podataka, povrede podataka se mogu dogoditi. Ako Google ili druga digitalna korporacija doživi povredu, vaši osobni podaci mogu biti ugroženi, što može dovesti do krađe identiteta, prijevara ili drugih posljedica.
  4. Nedostatak kontrole: Korisnici često imaju ograničenu kontrolu nad tim kako se njihovi podaci prikupljaju, koriste i dijele od strane digitalnih korporacija. Pravilnici o privatnosti i postavke mogu biti složeni i teški za razumijevanje, što otežava korisnicima donošenje informiranih odluka o svojoj privatnosti.
  5. Pristup vlade: Digitalne korporacije mogu biti prisiljene predati podatke korisnika vladinim agencijama ili pravosuđu pod određenim okolnostima, potencijalno ugrožavajući privatnost korisnika i građanska prava.
  6. Algoritamska pristranost: Algoritmi koje koriste tvrtke poput Googlea za personalizaciju sadržaja i preporuka mogu nenamjerno ojačati pristranost ili diskriminaciju, utječući na privatnost korisnika i pristup informacijama.
  7. Surveillance Capitalism: Kritičari tvrde da digitalne korporacije poput Googlea prioritetiziraju profit nad privatnošću korisnika, što dovodi do sustava “surveillance kapitalizma” gdje se korisnički podaci komodificiraju i iskorištavaju radi financijske dobiti.

Da biste ublažili ove rizike, korisnici mogu poduzeti korake poput pregledavanja i prilagođavanja postavki privatnosti, korištenja alternativa usmjerenih na privatnost kada je moguće i pažljivo razmatranje informacija koje dijele online. Osim toga, zagovaranje jačih propisa o privatnosti i podrška tvrtkama koje prioritetiziraju privatnost korisnika može pomoći u promicanju digitalnog ekosustava koji poštuje privatnost.

Google prikuplja korisničke podatke iz različitih razloga, uključujući:

  1. Personalizacija: Google koristi podatke poput povijesti pretraživanja, lokacije i navika pregledavanja kako bi personalizirao usluge poput rezultata pretraživanja, oglasa i preporuka. To pomaže prilagoditi korisničko iskustvo individualnim preferencijama.
  2. Oglašavanje: Google generira značajne prihode putem ciljanog oglašavanja. Analizom korisničkih podataka mogu poslužiti oglase koji su relevantniji i učinkovitiji, povećavajući vjerojatnost angažmana korisnika i klikova na oglase.
  3. Unaprjeđenje proizvoda: Analiza podataka omogućava Googleu identificiranje trendova, unaprjeđenje postojećih proizvoda i razvoj novih. Insights dobiveni iz korisničkog ponašanja pomažu u usavršavanju algoritama, poboljšanju korisničkih sučelja i uvođenju novih značajki.
  4. Analitika: Google pruža usluge analitike vlasnicima web mjesta, omogućujući im razumijevanje ponašanja posjetitelja i optimizaciju svojih web mjesta. Ti podaci pomažu tvrtkama donositi informirane odluke kako bi poboljšale korisničko iskustvo i poticale konverzije.
  5. Istraživanje i razvoj: Podaci korisnika mogu se koristiti u istraživačke svrhe, poput proučavanja obrazaca korištenja interneta, razvoja algoritama strojnog učenja ili napredovanja tehnologija poput obrade prirodnog jezika i prepoznavanja slika.
  6. Sigurnost: Google koristi korisničke podatke kako bi poboljšao sigurnosne mjere, otkrio i spriječio prijevare i zaštitio korisnike od zlonamjernog sadržaja i cyber prijetnji.

Važno je napomenuti da Google tvrdi da anonimizira i agregira podatke kad god je to moguće kako bi zaštitio privatnost korisnika. Međutim, zabrinutosti zbog privatnosti podataka i dalje postoje, posebno u vezi s opsegom prikupljanja podataka, transparentnošću korištenja podataka i mogućnošću zloupotrebe ili neovlaštenog pristupa. Korisnici bi trebali pregledati Googleove pravilnike o privatnosti i postavke kako bi razumjeli kako se njihovi podaci koriste i poduzeli odgovarajuće mjere kako bi zaštitili svoju privatnost.

Kolačići – datoteke koje pohranjuju vaše podatke i prate vaše aktivnosti

Kolačići su male tekstualne datoteke koje web stranice pohranjuju na vaš uređaj (poput računala ili pametnog telefona) kada ih posjetite. Oni obavljaju različite funkcije i koriste ih web stranice za zadatke poput pamćenja vaših preferencija, pohranjivanja podataka za prijavu, praćenja vaših aktivnosti na više stranica ili sesija te pružanja personaliziranog sadržaja.

Evo kako kolačići obično funkcioniraju:

  1. Pohrana informacija: Kada posjetite web stranicu, može poslati kolačić na vaš uređaj koji sadrži informacije poput vaših postavki, postavki ili podataka za prijavu.
  2. Povratni posjeti: Kada ponovno posjetite web mjesto, vaš preglednik šalje kolačić natrag na poslužitelj web stranice. To omogućava web mjestu da vas prepozna i zapamti vaše prethodne interakcije i postavke.
  3. Praćenje: Kolačići se mogu koristiti u svrhu praćenja, omogućavajući web stranicama da prate vaše aktivnosti na različitim stranicama ili sesijama. Te se informacije često koriste u svrhe analitike, oglašavanja i personalizacije.
  4. Sesija kolačića vs. Trajni kolačići: Kolačići sesije su privremeni i brišu se kada zatvorite preglednik, dok trajni kolačići ostaju na vašem uređaju određeno vrijeme ili dok ih ne izbrišete ručno.
  5. Kolačići prvog i trećeg lica: Kolačići prvog lica postavljeni su od strane web mjesta koje posjećujete, dok su kolačići trećeg lica postavljeni od strane domena koji nisu onaj koji trenutno posjećujete. Kolačići trećeg lica često se koriste u svrhe praćenja preko web stranica i oglašavanja.
  6. Problemi privatnosti: Iako kolačići mogu poboljšati korisničko iskustvo personalizacijom sadržaja i pamćenjem postavki, također izazivaju zabrinutost za privatnost. Neki korisnici možda se ne osjećaju ugodno s idejom da ih se prati i nadzire njihove online aktivnosti, posebno od strane oglašivača trećih strana.
  7. Upravljanje kolačićima: Većina web preglednika omogućuje vam kontrolu nad tim kako se kolačići obrađuju, uključujući prihvaćanje, odbijanje ili brisanje. Obično možete pronaći te postavke u odjeljcima za privatnost ili sigurnost vašeg preglednika.

Kolačići igraju ključnu ulogu u funkcioniranju web stranica i pružaju personalizirana iskustva korisnicima, ali važno je biti svjestan njihovih posljedica za privatnost i sigurnost.

Između ostalog, kolačići imaju nekoliko tajnih negativnih utjecaja:

  1. Praćenje preko različitih web stranica: Kolačići trećih strana posebno mogu pratiti vašu aktivnost na različitim web stranicama, omogućujući oglašivačima da izgrade cjelovit profil vaših navika pregledavanja i interesa. Ovo sveobuhvatno praćenje može se činiti nametljivim i može ugroziti vašu privatnost.
  2. Ugrožavanje privatnosti: Kolačići mogu potencijalno otkriti osjetljive informacije o vašem online ponašanju, poput web stranica koje posjećujete, proizvoda koje pregledavate i čak osobnih podataka poput vaše dobi, spola ili lokacije. Ove informacije mogu se iskorištavati za ciljano oglašavanje ili druge svrhe bez vašeg izričitog pristanka.
  3. Rizici za sigurnost: Iako su većina kolačića bezopasna, mogu se manipulirati zlonamjerni akteri u zlonamjerne svrhe. Primjerice, napadači mogu koristiti kolačiće za krađu podataka sesije, praćenje podataka za prijavu ili pokretanje ciljanih napada phishinga, što predstavlja značajne sigurnosne rizike za korisnike.
  4. Performanse preglednika: Iako su pojedinačni kolačići maleni, nakupljanje brojnih kolačića može doprinijeti usporavanju preglednika i smanjenju performansi tijekom vremena. To može utjecati na ukupno korisničko iskustvo, posebno na uređajima s ograničenom obradom ili memorijom.
  5. Ranjivosti cross-site scripting (XSS): Kolačići se mogu iskoristiti u napadima cross-site scripting (XSS), gdje napadači ubacuju zlonamjerne skripte na web stranice kako bi ukrali podatke kolačića ili izveli neovlaštene radnje u ime korisnika. To može dovesti do krađe identiteta, preuzimanja kontrola nad računom ili drugih ozbiljnih posljedica.
  6. Povrede podataka: U slučaju povrede podataka, kolačići koji sadrže osjetljive informacije mogu biti kompromitirani, ugrožavajući privatnost i sigurnost korisnika. Iako ugledne web stranice provode sigurnosne mjere kako bi zaštitile podatke korisnika, povrede se i dalje mogu dogoditi zbog ranjivosti u infrastrukturi web mjesta ili usluga trećih strana.
  7. Nedostatak transparentnosti: Mnogi korisnici nisu svjesni u kojoj mjeri kolačići prate njihove online aktivnosti i možda ne razumiju potpuno posljedice za njihovu privatnost i sigurnost. Taj nedostatak transparentnosti može smanjiti povjerenje u online usluge i izazvati zabrinutost zbog zloupotrebe ili iskorištavanja podataka.

Općenito, iako su kolačići neizostavan dio modernog web ekosustava, važno je da korisnici budu svjesni njihovih potencijalnih negativnih utjecaja i poduzmu korake kako bi smanjili rizike, poput redovitog brisanja kolačića, prilagođavanja postavki preglednika i opreza prilikom dijeljenja osobnih podataka online. Osim toga, podrška inicijativama usmjerenim na privatnost i zagovaranje za jače propise o zaštiti podataka mogu pomoći u rješavanju nekih osnovnih zabrinutosti povezanih s kolačićima i praćenjem online aktivnosti.

Kako povećati sigurnost privatnosti na internetu

Osiguravanje vaše privatnosti na internetu uključuje poduzimanje proaktivnih mjera kako biste zaštitili svoje osobne informacije i online aktivnosti od neovlaštenog pristupa, praćenja i zlouporabe. Evo nekoliko ključnih koraka koje možete poduzeti:
  1. Koristite jake, jedinstvene lozinke: Kreirajte jake, jedinstvene lozinke za svaki od svojih online računa. Izbjegavajte korištenje lako pogodnih lozinki i razmislite o korištenju pouzdanog upravitelja lozinkama za generiranje i sigurno pohranjivanje lozinki.
  2. Omogućite dvofaktornu autentifikaciju (2FA): Gdje god je moguće, omogućite dvofaktornu autentifikaciju za svoje online račune. To dodaje dodatni sloj sigurnosti zahtijevajući drugu vrstu verifikacije, poput koda poslanog na vaš mobilni uređaj, uz vašu lozinku.
  3. Redovito ažurirajte softver: Redovito ažurirajte svoj operativni sustav, web preglednik i ostali softver kako biste zakrpali sigurnosne ranjivosti i zaštitili se od poznatih prijetnji. Omogućite automatska ažuriranja kad god je to moguće kako biste osigurali pravovremenu instalaciju sigurnosnih zakrpa.
  4. Koristite sigurne veze (HTTPS): Kad god surfate webom, provjerite koristite li sigurne veze tražeći “https://” u URL-u i ikonu lokota u traci za adresu. Izbjegavajte slanje osjetljivih informacija preko nesigurnih veza, pogotovo na javnim Wi-Fi mrežama.
  5. Budite oprezni s osobnim informacijama: Pazite na osobne informacije koje dijelite online, pogotovo na društvenim mrežama i drugim javnim forumima. Ograničite količinu osobnih informacija koje otkrivate i prilagodite postavke privatnosti kako biste kontrolirali tko može vidjeti vaše postove i profilne informacije.
  6. Pregledajte postavke privatnosti: Redovito pregledavajte i prilagođavajte postavke privatnosti na svojim online računima, profilima na društvenim mrežama i uređajima kako biste osigurali da odgovaraju vašim preferencijama i razini udobnosti. Smanjite prikupljanje i dijeljenje podataka kad god je to moguće.
  7. Koristite načine privatnog pregledavanja: Koristite načine privatnog pregledavanja ili inkognito prozore kada pristupate osjetljivim informacijama ili surfate webom na zajedničkim uređajima. To sprječava pohranu vaše povijesti pregledavanja, kolačića i drugih podataka lokalno.
  8. Instalirajte sigurnosni softver: Instalirajte pouzdani antivirusni i protumalverni softver na svoje uređaje kako biste otkrili i uklonili zlonamjerne softvere, pokušaje phishinga i ostale online prijetnje. Redovito ažurirajte sigurnosni softver kako biste osigurali optimalnu zaštitu.
  9. Budite skeptični prema neželjenim komunikacijama: Budite oprezni prilikom odgovaranja na neželjene e-pošte, poruke ili telefonske pozive, pogotovo ako traže osobne informacije ili vas potiču da kliknete na sumnjive veze. Provjerite autentičnost pošiljatelja prije nego što poduzmete bilo kakvu radnju.
  10. Edukacija: Budite informirani o uobičajenim online prijetnjama, rizicima za privatnost i najboljim praksama za sigurno korištenje interneta. Redovito se educirajte o novim sigurnosnim prijetnjama i tehnikama koje koriste cyber-kriminalci kako biste se učinkovito zaštitili.

Slijedeći ove prakse i budući budni na internetu, možete značajno poboljšati svoju privatnost i sigurnost na internetu.

29.01. (20:00)

Profil za 'close friends'

Instagram uvodi Flipside, novu funkciju s privatnim dijelom svog profila

Nova funkcija omogućava korisnicima da lako kreiraju privatni prostor, koji će biti dostupan samo njihovim bliskim, odnosno odabranim prijateljima. Primjera radi, korisnici će moći imati drugačiju fotografiju profila, ime i biografiju za “privatnu stranu”, a moći će kontrolirati i tko vidi njihov Flipside sadržaj. Također, postoji i opcija “počni iznova” te da “ukloni sve korisnike”. Poslovni

24.10.2023. (13:00)

Ipak im je stalo

Google će u Chromeu eksperimentirati sa skrivanjem IP adresa

Korisnici u preglednicima za sada nemaju mogućnost sakriti svoju IP adresu (osim u slučaju kada koriste VPN). No, IP adrese su isto tako bitan podatak za funkcioniranje weba i preusmjeravanje prometa, sprječavanje zloporaba i prevara te identificiraju korisnika na brojne korisne načine. Ipak, u Googleu smatraju da ih je moguće sakriti, a da to ne ugrozi osnovne funkcionalnosti preglednika i nema utjecaj na korisničko iskustvo. Iz tog razloga razvijaju eksperimentalnu funkciju IP Protection, kojom će korisnici Chromea moći sakriti svoju pravu IP adresu, biti zaštićeni od praćenja, ali će i dalje moći koristiti preglednik gotovo jednako kao i prije. Bit će postupno uvedena i neće biti aktivirana automatski, jer može donijeti i brojne probleme. Bug

11.09.2023. (21:00)

Senzor koji bi možda bilo dobro isključiti

Evo koje podatke o vama prikupljaju vaši automobili: Sve o vožnji, ali čak i genetiku, seksualne navike…

Studija je otkrila da su sve robne marke koje je promatrala prikupile više podataka nego što je potrebno za pokretanje povezivih usluga. To im omogućuje da saznaju gdje vozite, koliko brzo vozite, pjesme koje svirate, ali čak i informacije o vašoj genetici ili, kao što je slučaj kod jedne marke, seksualnom životu. Čak 76 posto ugovora o privatnosti proizvođača automobila dopušta im prodaju vaših osobnih podataka. Više od polovice kaže da će podijeliti informacije s lokalnim vlastima i agencijama za provođenje zakona kao odgovor na zahtjev, a ne sudski nalog. Mozilla je otkrila da su Renault i Dacia jedine dvije marke koje kažu da svi vozači imaju pravo izbrisati svoje osobne podatke. U međuvremenu, drugi pretpostavljaju da ste, ako uđete u njihovo vozilo, pročitali ugovor o privatnosti i pristali na njega. Revija HAK

11.09.2023. (15:00)

Najbolji špijuni

Automobili su službeno najgora kategorija proizvoda po pitanju privatnosti

Svaka automobilska kompanija koju su analizirali Mozillini sigurnosni stručnjaci pala je na testu ključnih sigurnosnih mjera, prenosi portal Pop Science. Kompanije s užasnim ocjenama uključuju više-manje sve automobilske gigante. Stručnjaci kažu da gotovo 85 posto proizvođača automobila dijeli podatke o vlasnicima vozila s brokerima i drugim biznisima. Ukupno 19 od 25 kompanija prodaje vaše privatne podatke trećim stranama, a gotovo 55 posto politika privatnosti kompanija dopušta proizvođačima da dijele vaše informacije s vladom i policijom. Za dijeljenje podataka dovoljan je jednostavni zahtjev, a ne sudski nalog. N1

18.08.2023. (02:01)

Osam samozatajnih: Ovim je milijarderima od novca (gotovo) važnija privatnost