Srbija ima dovoljno litija za pokrivanje 9 desetina potrebe za njim u cijeloj Europi, Njemačka ima više, ali se tamo ta ruda ne vadi - Monitor.hr
13.08. (16:00)

Profit ispred ekologije

Srbija ima dovoljno litija za pokrivanje 9 desetina potrebe za njim u cijeloj Europi, Njemačka ima više, ali se tamo ta ruda ne vadi

Prema planovima tvrtke Rio Tinto, srbijanske vlade i Europske komisije, dolina Jadra u zapadnoj Srbiji ugostila bi najveći rudnik litija u Europi. Taj bi rudnik mogao osigurati čak devet desetina trenutnih potreba Europe za litijem. Jedini značajni europski proizvođač te sirovine važne za baterije i električne automobile je trenutno Portugal, a globalno je vodeća Australija. U eksploataciju se ne bi išlo još četiri godine. Procjena je da bi se tu moglo godišnje proizvoditi oko 58 tisuća tona litijeva karbonata, što je ekvivalent oko 11 tisuća tona čistog litija. Iako uvjeravaju da nema opasnosti za zdravlje, Rio Tinto, britansko-australska kompanija, se suočavala s optužbama za korupciju, degradaciju okoliša i kršenje ljudskih prava na svojim lokacijama iskopavanja. Srbija ima rezerve litija od oko 1,2 milijuna tona,  a Portugal 270 tisuća. Njemačka ima duplo više od Srbije, ali se tamo ta ruda ne vadi. Forbes


Slične vijesti

31.08. (18:00)

Jesu li električni automobili toga vrijedni?

Podzemne vode oko rudnika litija nestale bi ili bi bile zagađene do neupotrebljivosti za bilo koji oblik života

Litij se naziva “bijelim zlatom” jer je jedan od ključnih materijala pri izradi baterija za skladištenje električne energije. Međutim, za svaku tonu izvađene litijeve rude emitira se 15 tona ugljičnog dioksida u okoliš i potroši oko pola milijuna litara vode. Ta voda se vraća u okoliš, ali sad onečišćena mnogim toksičnim tvarima. Litij se uglavnom rudari iz stijena i slanih podzemnih voda. Također, i voda koja je nusproizvod geotermalnih elektrana može biti bogata litijem. U svakom slučaju, bez obzira na to gdje i u kojoj formi se nalazi litij, za njegovo vađenje treba jako puno vode. Neke procjene kažu da će se u bliskoj budućnosti rudarenje litija morati udeseterostručiti. Ukoliko se ne nađe balans između šteta i dobrobiti, a tu političari moraju donositi dobro informirane odluke, možemo se naći u situaciji u kakvoj se sigurno nitko ne želi naći. Milorad Milun za Novosti

15.08. (23:00)

S rudama privlačna mlada

Litij u Srbiji – ili s EU ili s Kinom

Projekt Jadar očito više nije samo srpski i Rio Tintov. Navukao je europsko odijelo koje su skrojili njemački krojači. Među njima i oni iz Zelene stranke, ali i iz njemačke autoindustrije koja bi trebala srpsko stanovništvo uključiti u “lanac stvaranja vrijednosti”. I priča o srpskim prosvjedima protiv litija u njemačkim i dijelu europskih medija, pogotovo onima koji su subvencionirani, počela se mijenjati i više se ne svodi samo na sukob pobunjenih građana i “autokratskog Vučićevog režima”. Sve više medijskog prostora dobijaju argumenti njemačkih i europskih zagovornika eksploatacije litija. Prije svega prenose se izjave stručnjaka koji tvrde da će iskopavanje litija u Europi, pa i u Srbiji, biti “zelenije” nego što je sada slučaj bilo gdje u svijetu.

Državna tajnica njemačkog ministarstva gospodarstva Franziska Brantner podržala je eksploataciju litija u Srbiji u suradnji s EU, ali primjenu ekoloških standarda za koje je, pak, odgovorna Srbija. Ta je njemačka stranka svojedobno podržavala prosvjede protiv rudarenja litija i pomagala pokret „Kreni pokreni“ koji je na tome nastao. Novosti

01.08. (00:00)

Profit ispred ekologije

Litij podijelio Srbiju: Aktivisti i oporba brane okoliš

Rasprava o iskapanju litija u Srbiji sve je žešća. Tisuće građana diljem zemlje prosvjeduju protiv projekta kompanije Rio Tinto na rijeci Jadar. Otvaranje rudnika litija na zapadu Srbije podržala je Europska unija. Iskapanje bi trebalo početi 2028., a iz tih bi se zaliha mogle proizvesti baterije za više od milijun električnih vozila. Time bi se smanjila dominacija Kine, koja kontrolira više od 40 posto svjetske proizvodnje litija. Velik interes za vađenje litija pokazao je najveći europski proizvođač automobila – Njemačka. Od srbijanskih zaliha tog rijetkog metala mogle bi se proizvesti baterije za milijun i sto tisuća električnih vozila. HRT

Nasuprot tim uvjeravanjima i obećanjima da će država transparentno voditi proces u interesu zdravlja ljudi i okoliša, ekološki aktivisti, oporba i znatan dio stručne javnosti optužuju vladajuće da su s Rio Tintom u duboko koruptivnom odnosu, te da krše Ustav i niz zakona, o planiranju i izgradnji, o poljoprivrednom zemljištu i šumama, do Zakona o zaštiti životne sredine i Zakona o studiji procjene utjecaja na okoliš. Inzistira se na tome da bi rudarenje i prerada rude agresivnim kiselinama nanijela izravnu, dugoročnu i nepopravljivu štetu vodi, zemlji, zraku i desecima tisuća lokalnog stanovništva, a neizravno i vodotocima u slivu rijeka Drine i Save, koja se ulijeva u međunarodnu rijeku Dunav. HRT

24.03. (14:00)

A kao ekološko vozilo

Litij-ionske baterije, ključne u električnim vozilima, izazivaju zabrinutost zbog teškog recikliranja i visokih zahtjeva za energijom i vodom tijekom proizvodnje

Tvrtke poput Faradiona sve više istražuju održivije alternative, poput natrij-ionskih baterija, ističući natrij kao jeftiniji i manje vodno intenzivan izvor. Faradionove natrij-ionske baterije već su u upotrebi diljem svijeta za pohranu obnovljive energije. Sve veći fokus na alternative litiju dolazi dok se tržište litijskih baterija predviđa da će porasti s 57 milijardi dolara u 2023. na 187 milijardi dolara do 2032. godine. Recikliranje litij-ionskih baterija predstavlja izazove zbog visokih troškova energije i resursa, dok procesi poput rudarenja litija mogu imati ozbiljne ekološke posljedice. Natrij-ionske baterije nude obećavajuću alternativu, s natrijem zamjenjujući litij. Osim nižih troškova ekstrakcije, natrij-ionske baterije su sigurnije u transportu i skladištenju te nude potencijalno rješenje za izazove litij-ionskih baterija, donoseći nadu za održiviju budućnost električne mobilnosti i skladištenja energije. (tportal)

06.12.2023. (08:00)

Konačno nešto na njihovom teritoriju

Litij iz američkog jezera mogao bi ‘pokretati’ 375 milijuna e-vozila

Američko ministarstvo energetike (DOE) nedavno je otkrilo rezultate opsežne analize koju je proveo Nacionalni laboratorij Lawrence Berkeley, otkrivši golemu zalihu litija ispod Saltonskog mora. Riječ je o plitkom, kopnenom, vrlo slanom vodenom dijelu u okruzima Riverside i Imperial na jugu Kalifornije. Procjenjuje se da tamošnji podzemni rezervoar vruće slane vode sadrži dovoljno litija za proizvodnju nevjerojatnih 375 milijuna baterija za električna vozila pa ne čudi ga ga je guverner Gavin Newsom nazvao “Saudijskom Arabijom litija”. I doista, ovo otkriće pozicionira Saltonsko more kao jedno od najvećih nalazišta litijeve slane vode na svijetu i najavljuje seizmičku promjenu u američkom pristupu proizvodnji litija. Bug

11.11.2023. (12:00)

Za ponovno punjenje

Raos: Recikliranje baterija – jednostavnom organskom kiselinom

Litij iz baterija može se reciklirati oksalnom kiselinom. Kakav se tehnološki postupak iza toga krije – i zašto je on toliko važan? Litij-ionska baterija se prvo izmrvi, a nakon odvajanja plastike i drugih materijala neprikladnih za recikliranje, ostaje frakcija koja se sastoji samo od elektroda, katode i anode, aluminijskog vodiča (u obliku folije) i separatora. Ta se frakcija, koja čini oko pola mase baterije, usitni u prah s česticama manjima od pola milimetra. Nakon toga treba prah usuti u vodenu otopinu oksalne kiseline – i kuhati. U oksalnoj se kiselini prije svega razgrađuje materijal anode, litijev kobaltat, LiCoO2 ili LCO. Aluminij, od kojeg su napravljeni električni vodovi, prelazi u aluminijev oksalat. Dobro ili loše? Najvažnije je izdvojiti litij, dok je aluminij – najčešći metal u Zemljinoj kori – manje važan. Kako bilo da bilo, rad švedskih znanstvenika je korak u pravom smjeru. Nenad Raos za Bug.

31.08.2023. (01:00)

A kak stojimo s misijama na drugim planetima? Pitam, onako

Do globalne nestašice litija moglo bi doći već za dvije godine

U svijetu je 2021. proizvedeno 540.000 metričkih tona litija, a do 2030. Svjetski ekonomski forum predviđa da će globalna potražnja dosegnuti više od 3 milijuna metričkih tona. Prodaja električnih vozila trebala bi dosegnuti 13,8 milijuna u 2023. godini, ali će naknadno porasti na preko 30 milijuna do 2030. godine (ako bude litija). Drugi analitičari ne vide deficit tako brzo, ali ipak predviđaju manjak do kraja desetljeća. Spomenimo samo kako u svijetu trenutno djeluje 101 rudnik litija. Iako je cijena litijeva karbonata porasla na rekordnu razinu, valja spomenuti kako je rudnicima litija općenito potrebno ‘10 godina ili više‘ kako bi postali potpuno funkcionalni. Lider

27.08.2023. (00:00)

Odlagališta litij-ionskih baterija mogu onečistiti podzemne vode

Litijska groznica: Nova nafta ima sve šanse zamjeriti se i ljudima i planetu, baš kao i stara

Bolivija ima najveće neiskorištene zalihe litija na svijetu. Sad dio daje u  koncesiju, zanimljivo je kome - Novi list

Tijekom 2016., prema podacima Njemačke agencije za sirovine (DERA), u svijetu je proizvedeno 43 tisuće tona litija, 2022. sto 30 tisuća tona, a do 2030. proizvodnja bi se mogla učetverostručiti. Najveće svjetske rezerve litija nalaze se u Čileu, Argentini i Boliviji. Ostatak je u Australiji, Kini i u Americi. Litij se nalazi u stijenama i u slanoj vodi, procjenjuje se da u oceanima ima oko 200 milijardi tona litija, a naslage litija u stijenama i slanim jezerima iznose oko 98 milijuna tona, od čega je oko 26 milijuna iskoristivo u idućim desetljećima. Litij se koristi ne samo u automobilskoj industriji već i u medicini. Litijev karbonat sastavni je dio lijekova za bipolarni poremećaj, stabilizira raspoloženje i utječe na smanjenje broja samoubojstava, kojih je najmanje u dijelovima svijeta gdje ga ima najviše. Ali ima i lošu stranu: ako se visoke doze litija nalaze u pitkoj vodi može izazvati autizam. Lider

10.08.2023. (12:00)

Možda da eksploatiramo s druge planete?

Rezultati velike studije: Nema dovoljno litija za sve planirane električne automobile

Industrija litija, kojom dominira Kina, treba uložiti 116 milijardi dolara do 2030. kako bi ispunila ciljeve koje su postavile vlade i proizvođači automobila. Nedostižna brojka, tvrde stručnjaci u nedavnom istraživanju. Tih 116 milijardi dolara trebalo bi ići na izgradnju novih rudnika i rafinerija, kao i na proširenje postojeće imovine. Uzimajući u obzir ciljeve proizvodnje električnih vozila, kao i podatke Međunarodne agencije za energiju o politikama svake zemlje, bilo bi potrebno 5,3 milijuna tona litij karbonata. Brojka znatno iznad trenutne dostupnosti ovog ključnog materijala, koja ne doseže niti tonu. Revija HAK

10.06.2023. (00:00)

Rudari, odmorite malo

Umjesto litija – sol: Novo ozbiljno rješenje za baterije za električna vozila

Rudarenje je skupo, a s njim povezane tehnologije koje nipošto ne bismo mogli nazvati ekološkima nisu dobre za imidž električnih vozila. Čini se da proizvođači automobila sve više traže izlaz u baterijama na bazi soli ili natrija. Očekuje se da bi baterija na bazi natrija mogla preuzeti veliki dio tržišta te da bi do 2035. ova sirovina mogla zamijeniti oko 272.000 tona litija. Predviđa se da će te godine činiti oko 7 posto ukupnog tržišta. Ako se pojave dugotrajne nestašice litija, promjena bi mogla biti daleko agresivnija pa bi se i ove brojke mogle promijeniti. Privlačnost natrija proizlazi iz njegove zastupljenosti u kamenoj soli i salamuri diljem svijeta, ali su dosad bile upitne performanse baterija na bazi natrija. Revija HAK