Razlika u kvaliteti proizvoda: Hrvatska Nutella sadrži sirutku, Ariel lošije pere - Monitor.hr
01.09.2017. (19:19)

Razlika u kvaliteti proizvoda: Hrvatska Nutella sadrži sirutku, Ariel lošije pere

Hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan i ravnateljica Hrvatske agencije za hranu Andrea Gross-Bošković predstavile su danas vrlo zanimljje rezultate analize kvalitete (naizgled) istih proizvoda u Hrvatskoj i Njemačkoj. Analiza je pokazala kako je kod više od polovine ispitanih proizvoda utvrđena razlika u kvaliteti, te da je većina analiziranih proizvoda skuplja u Hrvatskoj nego u Njemačkoj.

Istraživanje je pokazalo kako samo kod 4 od 26 ispitanih proizvoda (15%) nije nađena razlika niti u kvaliteti niti u cijeni. Kod 54% proizvoda utvrđena je razlika u kvaliteti, dok je više od 60% proizvoda, u trenutku kupnje, bilo skuplje na hrvatskom tržištu.

Wudy od mesa – od sastojka koji se ne smije nazivati mesom

„Najveće razlike su uočene kod pet prehrambenih proizvoda i jednog deterdženta. Primjerice Wudy hrenovke od pilećeg i purećeg mesa na hrvatskom tržištu, suprotno nazivu su rađene od tzv. otkoštenog mesa, koje se prema EU propisima ne smije označavati kao meso. Njemački proizvod je napravljen od pravog purećeg i pilećeg mesa“, objasnila je Borzan.

Uz to, proizvod s hrvatskog tržišta sadrži aditiv polifosfat, a senzorskim analizama ustanovljene su i razlike u boji, okusu i teksturi budući da je proizvod u Njemačkoj svjetliji, masniji i mekaniji. Cijena hrenovki je 37 posto niža u Hrvatskoj.

Kod Hippove dječje hrane – bio riža i mrkva s puretinom, utvrđeno je da na hrvatskom tržištu sadrži značajno manji udio povrća i veći udio riže od njemačkog proizvoda. Kašica na hrvatskom tržištu ne sadrži krumpir, već samo mrkvu i rižu te ima manje repičinog ulja, koja je izvor omega 3 masnih kiselina, važnih za razvoj djece. Unatoč svim razlikama proizvodi na oba tržišta stavljeni su pod istom šifrom artikla, a u Hrvatskoj je 54 posto skuplji nego u Njemačkoj.

Nutella u Hrvatskoj sa sirutkom

Značajna razlika utvrđena je i kod Nutelle, gdje proizvod u Hrvatskoj sadrži sirutku kao jeftiniju sirovinu i manji postotak obranog mlijeka, dok u Njemačkoj ima samo obrano mlijeko.

Razlike su i u mazivosti, lošijoj u hrvatskom proizvodu, koji je svjetliji i umjesto arome lješnjaka ima aromu na kakao. U Hrvatskoj je proizvod skuplji za 28 posto.

Kod voćnog jogurta od jagode Activia utvrđeno je da u Hrvatskoj ima više šećera i manji udio jagoda.

Ariel lošije pere, a skuplji je

Značajna razlika postoji i kod deterdženta za rublje Ariel. Njemački proizvod za razliku od hrvatskog ima oznaku »compact« i znatno veću učinkovitost pranja pri nižoj temperaturi (40 stupnjeva Celzijusa), dok pri 60 stupnjeva Celzijusa razlika također postoji, ali je manja. Unatoč tome, deterdžent za njemačko tržište je oko 25 posto jeftiniji od onog na hrvatskom tržištu.

Ispitivanje je pokazalo da su male razlike kod piva Heineken i Coca Cole, unatoč različitim proizvođačima na hrvatskom i njemačkom tržištu, a razlikuju se u okusu, što se pripisuje razlikama u preferencijama potrošača.

Četiri proizvoda su se istaknula kao pozitivna, što znači da su iste kvalitete i iste cijene – Happy Day 100-postotni sok od naranče, Red Bull, Barilla špageti i Lenor omekšivač. Tu su i neki drugi proizvodi iste kvalitete, ali puno skuplji u Hrvatskoj, poput slanog čipsa Pringls original, koji je 110 posto skuplji u odnosu na Njemačku, zubne paste Colgate, koja je 79 posto skuplja ili Rio Mare tunjevine u maslinovom ulju, čija je cijena 46 posto viša nego u Njemačkoj.

Haribo bolji nego u Njemačkoj

Pronađen je i jedan proizvod koji je bolji kod nas nego na njemačkom tržištu – naime, bomboni Haribo Happy Cola u Njemačkoj imaju više šećera od deklarirane vrijednosti, no zato su koda nas 39 posto skuplji.

»Hrvatski građani su u nepovoljnom položaju, kao i većina građana novijih zemalja članica EU, a to su uglavnom zemlje istočne Europe. Očito je da problem postoji svuda i da se nacionalne vlade ne mogu s time kvalitetno nositi. Zato je važno da tu temu stavimo na europsku razinu«, kazala je Borzan, dodavši kako se, unatoč ugovorima EU-a koji to jamče, svi europski građani ne tretiraju jednako.

Nije stvar u jednom lješnjaku više, nego u ravnopravnosti

»Kad imamo takvu vrstu neravnopravnosti onda je trebamo ispraviti. Žalosna sam kada netko tu temu banalizira kao da je nama bitno ima li neki namaz više lješnjaka ili manje. Ne radi se o tome, već o političkom pitanju ravnopravnosti svih građana, koja u ovom trenutku ne postoji. Zato moramo mijenjati zakone kako bismo to ispravili«, poručila je.

Cilj je, kaže, promjena zakona kako bi se to okarakteriziralo kao nepoštena trgovačka praksa i kako bismo izjednačili građane na jedinstvenom europskom tržištu, umjesto da imamo građane prvog i drugog reda.

Dodaje kako su neke kompanije, poput Pepsi Cole, kada su vidjele rezultate istraživanja, koja su provedena i u Češkoj, Slovačkoj i Madžarskoj, promijenile poslovnu politiku i plasirale identičan proizvod u cijeloj EU jer su shvatili da im tako negativna kampanja ne treba.

Dodala je kako taj problem na hrvatskom tržištu postoji desetljećima pa nije za očekivati da će se riješiti preko noći, ali smatra kako je uspjeh i to što je ta tema kao problem nametnuta u Europskom parlamentu i Vijeću, gdje je zakazana rasprava 27. rujna na Odboru za unutarnje tržište i zaštitu potrošača.

Ovdje PDF rezultata istraživanja, s odličnom preglednom infografijom.


Slične vijesti

18.04.2019. (09:30)

Nek nam je svima jednako slatko

EU parlament potvrdio zabranu lošijih proizvoda za istočno tržište

Dvostruka kvaliteta proizvoda ubuduće će se u EU smatrati obmanjujućom praksom i bit će zabranjena. To znači da proizvodi ne mogu imati različite sastojke na istočnom tržištu (različite uglavnom znači slabije kvalitete) u odnosu na proizvod koji se plasira na zapadno tržište, a da se pritom ni na koji način ne razlikuju, da su u identičnoj ambalaži i da kupac zato nema pojma da zapravo nisu jednaki. Telegram

11.04.2018. (15:07)

Građani jakog kreda

Borzan: Bruxelles zabranjuje prodaju drugorazredne robe u istočnoj Europi

Europska komisija donijet će direktivu o nepoštenoj poslovnoj praksi kojom će zabraniti prodaju proizvoda koji se oglašavaju kao isti, a imaju značajne razlike u sastavu i karakteristikama – najavila je hrvatska eurozastupnica Biljana Borzan novi Bruxellesov prijedlog zakona o različitoj kvaliteti naizgled istih proizvoda u EU. Ovaj prijedlog će uključivati i zakon koji regulira pravo na kolektivnu tužbu, što je moglo biti moguće u slučaju s Volkswagenom. Monitor.hr

11.04.2018. (13:59)

Borzan: Bruxelles zabranjuje prodaju drugorazredne robe u istočnoj Europi

Europska komisija donijet će Direktivu o nepoštenoj poslovnoj praksi kojom će zabraniti prodaju proizvoda koji se oglašavaju kao isti, a imaju značajne razlike u sastavu i karakteristikama – najavila je danas hrvatska eurozastupnica Biljana Borzan novi prijedlog zakona Europske komisije kojim će se regulirati različita kvaliteta naizgled istih proizvoda u EU.

“Na početku mandata su mi iz Komisije govorili da dok je proizvod siguran za zdravlje, problema za njih nema. Kao da moramo biti zahvalni što nas ne truju. U nekoliko godina, dogurali smo do prijedloga zakona koji bi trebao regulirati cijelo EU tržište” komentirala je Biljana Borzan (ovdje njena PDF prezentacija novog koraka).

Direktiva mora biti još ispregovarana u Europskom parlamentu i Vijeću, a Borzan je pozvala Vladu RH da se aktivnije uključi u rad Vijeća i osigura da prijedlog Komisije prođe, što je posao vlada europskih država. Osigurano je i 800 tisuća eura za europsko istraživanje kvalitete istih proizvoida, no Hrvatske se vlada nije prijavila za ovo.

Borzan je istaknula i da je ovaj zakonski prijedlog dio velikog paketa koji je Komisija pripremila za potrošače, a koji uključuje i zakon koji regulira pravo na kolektivnu tužbu: “Zajedno s BEUC-om sam pisala Komisiji kako je potrebno uvesti mehanizam kolektivne tužbe. Skandal s Volkswagenom je pokazao kako su europski kupci ostali nezaštićeni, a američki se naplatili. Istaknuli smo i kako se i u slučaju dvostruke kvalitete treba osigurati kolektivna tužba. Ako taj zakon stupi na snagu, to će biti dvostruko osiguranje da će se jednakost svih građana poštivati”.

03.02.2018. (17:07)

NutEUlla

HIPP, Ferrero i Bahlsen izjednačavaju kvalitetu svojih proizvoda u cijeloj EU

Multinacionalne kompanije HIPP, Ferreo i Bahlsen krenule su u proces izjednačavanje kvalitete svojih proizvoda u starim i novim članicama EU, kako bi preduhitrile skore zakonske promjene vezane uz nejednakost kvalitete proizvoda. Ferrero će tako ujednačiti kvalitetu Nutelle tako što će smanjiti kvalitetu Nutelle u Njemačkoj na razinu kvalitete u svim ostalim državama u EU, umjesto da posvuda povise kvalitetu!?! Njemačka kompanija Bahlsen obvezala se da će u svim svojim proizvodima koji se zovu ‘keksi s maslacem’ koristiti – isključivo maslac. Monitor.hr

03.02.2018. (11:57)

HIPP, Ferrero i Bahlsen izjednačavaju kvalitetu svojih proizvoda u istočnoj i zapadnoj Europi

Europska komisija je sinoć potvrdila da su neke multinacionalne kompanije krenule u proces izjednačavanje kvalitete svojih proizvoda kako bi preduhitrile skore zakonske promjene vezane uz nejednakost kvalitete proizvoda za istočnu Europu i proizvoda za zapadnu Europu, uglavnom na štetu novih članica Europske unije.

Povjerenica za zaštitu potrošača Vera Jourova je jučer istaknula tri kompanije koje mijenjaju recepte. Jedna od njih je HIPP koji se na to obvezao nakon što su objavljeni rezultati istraživanja zastupnice Biljane Borzan i Hrvatske agencije za hranu koji su pokazali da je testirana dječja hrana u Hrvatskoj manje zdrava od one u Njemačkoj.

Izjednačavanje kvalitete – smanjivanjem kvalitete!?!

“Komisija je navela i da se Ferrero obvezao izjednačiti kvalitetu Nutelle u svim zemljama. Nakon mog istraživanja, Ferrero se izjasnio da je kvaliteta Nutelle viša samo u Njemačkoj, a u svim ostalim državama članicama da je jednaka. Sada su ušli u proces snižavanja kvalitete Nutelle u Njemačkoj kako se ne bi doveli u situaciju da opet budu prozvani u istraživanjima. Službeno to objašnjavaju promjenama u lancu opskrbe hranom, ali potrošači u Njemačkoj su odmah to povezali s problemom dvostruke kvalitete i iznimno su nezadovoljni“, kazala je Borzan.

Podsjetimo, istraživanje zastupnice Borzan je usporedbom hrvatske i njemačke Nutelle utvrdilo da proizvod iz Hrvatske sadrži sirutku u prahu i manji postotak obranog mlijeka u prahu, dok proizvod iz Njemačke sadrži samo obrano mlijeko u prahu. Sirutka je jeftinija sirovina. Također je primijećena značajna razlika u boji, konzistenciji, mirisu i okusu proizvoda: proizvod kupljen u Hrvatskoj je slađi, gušći i aromatičniji na kakao dok je proizvod iz Njemačke tamniji, aromatičniji na lješnjak i maziviji.

Keksi s maslacem bit će – s maslacem 🙂

“Komisija je također navela Bahlsen, njemačku kompaniju koja proizvodi vafle i kekse, koji su se obvezali da će u svim svojim proizvodima koji se zovu ‘keksi s maslacem’ koristiti isključivo maslac, a ne kao dosad. Očito je da su neki proizvođači mudro odlučili preduhitriti promjene na kojima radimo u Europskom parlamentu. Pozivam i druge proizvođače da se uključe, a posebice one kojima smo u Hrvatskoj našli najveće razlike poput proizvođača hrenovki Wudy ili deterdženta Ariel”, kazala je Borzan.

14.10.2017. (00:14)

Poniženi

Čelnici istočne Europe: Stop različitoj kvaliteti hrane, kozmetike i automobila!

Višegradska četvorka zauzela se za jednaku kvalitetu proizvoda u cijeloj Europskoj uniji. Poručuju kako je u pitanju povjerenje u Europsku uniju i njezine institucije te da u njoj ne smiju postojati potrošači višeg i nižeg reda. Slovački premijer Robert Fico kaže da još od 1990.-ih na istočnoeuropska tržišta stiže roba lošije kvalitete. Nije riječ samo o hrani, navodi kozmetiku i automobile. “Pitanje nejednake kvalitete hrane, tog fenomena u Europskoj uniji, dugo se zanemarivalo i poricalo”, rekao je češki premijer Bohuslav Sobotka. Sobotka od Europske komisije traži usklađivanje europskih ekonomskih i socijalnih standarda. HRT

28.09.2017. (17:42)

Slatka i gorka Nutella

Bruxelles: 2 milijuna eura za testiranje proizvoda iz istočne i zapadne Europe

EU će u idućih godinu dana uspostaviti zajednički istraživački centar vrijedan milijun eura, a još milijun otići će na testiranje istih proizvoda u istočnoj i zapadnoj Europi, najavila je europska povjerenica Vera Jourova na današnjoj sjednici Euro-parlamenta na kojoj je hrvatska zastupnica Biljana Borzan predstavila svoje istraživanje o različitoj kvaliteti proizvoda na istoku i zapadu EU. Borzan smatra da je ovaj potez nedovoljno ambiciozan te je nezadovoljna jer se i dalje forsiraju razlike samo kod hrane, a istraživanje je dokazalo da razlike postoje i kod neprehrambenih proizvoda, u ovom slučaju deterdženata. Monitor

28.09.2017. (14:45)

Bruxelles: 2 milijuna eura za izjednačavanje kvalitete proizvoda u istočnoj i zapadnoj Europi

U idućih godinu dana s milijun eura trebao bi se uspostaviti zajednički istraživački centar EU, a s dodatnih milijun financirala bi se nacionalna istraživanja odnosno testiranja istih proizvoda u istočnoj i zapadnoj Europi, obećala je povjerenica Europske komisije za zaštitu potrošača Vera Jourova.

Ovo je prvi dokument koji je Europska komisija napravila na ovu temu, a hrvatska europarlamnetarka Biljana Borzan, koja je predstavila u Bruxellesu svoje istraživanje o različitoj kvaliteti proizvoda na istoku i zapadu EU, smatra da je ovakav dokument nedovoljno ambiciozan te je nezadovoljna jer se i dalje forsiraju razlike samo kod hrane, a istraživanje je dokazalo da razlike postoje i kod neprehrambenih proizvoda, u ovom slučaju deterdženata.

Na konferenciji je bio i predstavnik Udruženja brandova Alain Galaski koji je pokušao osporiti istraživanja tvrdeći da su razlike posljedica ukusa potrošača te se nedovoljno komunicira s proizvođačima.

Borzan mu je odgovorila kako su sve faze njenog istraživanja bile objavljivane u medijima te da je pisanim putem komunicirala s proizvođačima. Također, nakon rezultata, HIPP je povukao proizvod lošije kvalitete s hrvatskog tržišta što je jasan dokaz da su rezultati točni, neoborivi i svima dani na znanje.

Predstavnik rumunjske udruge potrošača je kazao da se velike razlike ne mogu objašnjavati kroz preferencije potrošača i da je te proizvode potrebno drugačije nazvati, oglašavati i pakirati.

Češka europarlamentarka Olga Sehnalova je kazala kako ova tema koja postaje simbolom podijeljene Europe.

„Očekujem da se proizvođači povedu za primjerom HIPPa i povuku lošije proizvode. Prema mojim informacijama protiv nekih koji krše postojeće zakone RH je već pokrenut postupak. Na početku ovog istraživanja su mi svi govorili da ne ulazim u ovaj projekt, da je to borba Davida i Golijata, da ne mogu nadjačati multinacionalke ali, evo pokazuje se, moje istraživanje je imalo snažan pozitivan odjek i na političkoj razini i među proizvođačima“, zaključila je Borzan.

25.09.2017. (12:25)

Opa, sva su djeca ista!

Promjena: HIPP će u Hrvatskoj prodavati istu kašicu kao i u Njemačkoj

Proizvođač dječje hrane HIPP objavio je da će u Hrvatskoj “ponovno plasirati” svoju kašicu, nakon što je utvrđeno da u istočnoj Europi, uključujući Hrvatsku, pod istim imenom prodaju stvar pod istim imenom, ali značajno drugačijeg sastava i niže kvalitete, objavio je Guardian. Hrvatska agencija za hranu analizirala je niz proizvoda velikih proizvođača i utvrdili da se u istočnoj Europi prodaju proizvodi znatno niže kvalitete, a HIPP prvi mijenja politiku i u Hrvatskoj će prodavati istu kašicu s rižom i mrkvom kao i u Njemačkoj, dakle s istom količinom povrća i omega-3 masnih kiselina.