Pavičić: Novi film Jasmile Žbanić bavi se najvećom temom bošnjačkog nacionalnog samopoimanja - Srebrenicom - Monitor.hr
10.10.2020. (20:00)

Srebrenica na velikom platnu

Pavičić: Novi film Jasmile Žbanić bavi se najvećom temom bošnjačkog nacionalnog samopoimanja – Srebrenicom

Žbanićkin film o Srebrenici, pod naslovom “Quo Vadis, Aida?”, prikazan je premijerno pred svjetskom publikom početkom rujna na festivalu u Veneciji. Ako je bilo onih koji su bili skeptični spram patriotskog samoviktimizirajućeg spektakla – a sam nisam bio daleko – nakon premijere su takve skepse zgasnule. Film je u Veneciji dočekan s iznimnim pohvalama. Dio novinara, poput kolege iz Novog lista Dragana Rubeše, jako je zamjerio mletačkom žiriju što filmu nije dao službenu nagradu. Ipak, film sarajevske redateljice pokupio je nekoliko neslužbenih nagrada i sabrao superlativne kritike. One su, treba odmah reći, zaslužene. Piše Jurica Pavičić za Jutarnji lit


Slične vijesti

13.12.2021. (11:00)

Bosna europska

Jurica Pavičić: “Quo vadis, Aida?” je najveći uspjeh ex-YU filma

“Quo vadis, aida?” dosad je najskuplji, najambiciozniji redateljičin film, a i film s najvećim ulogom. Postojala je ozbiljna prijetnja da se taj film pretvori u još jedan od državotvorno-viktimomanskih filmova koje u Jugoslaviji snimaju sve tri strane, od hrvatskih primjera 90-ih, do bošnjačkog “Go Westa” i srpske “Dare iz Jasenovca”. Žbanić je inteligentno i promišljeno izbjegla tipične mane takvih filmova… piše Jurica Pavičić za Jutarnji.

12.12.2021. (13:00)

Ponosna Bosna

Europski film godine je Quo vadis, Aida?

U Berlinu su dodijeljene Europske filmske nagrade. Europski film godine je “Quo vadis, Aida?” Jasmile Žbanić, bosanskohercegovačke redateljice. Žbanić je dobila nagradu i u kategoriji europske režije, a glavna glumica Jasna Đuričić najbolja je europska glumica 2021. Među ostalima, Anthony Hopkins najbolji je glumac (“Otac”). Nagradu za scenarij dobili su Florian Zeller i Christopher Hampton za isti film. Najbolji kratki film je “Moj ujak Tudor” Olge Lucovnicove. O Europskim filmskim nagradama odlučuje Europska filmska akademija sa sjedištem u Berlinu koja danas broji više od 4.000 članova, uključujući 40 iz RH. HRT

21.02.2021. (10:00)

Di si krenula, Jasmila?

Jasmila Žbanić: Pitali smo se vrijedi li sve to našeg života. Vraćalo me je uvjerenje da se ta priča mora ispričati

Branimir Pofuk je razgovarao sa Jasmilom Žbanić o njenom filmu Quo vadis, Aida koji je kandidiran za Oscara za najbolji “strani” film, a za koji je sama napisala i scenarij. Od svjetske premijere u Veneciji po svijetu žanje nagrade i sjajne kritike, poput one nedavne Petera Bradshowa u Guardianu, koji mu je dao pet zvjezdica. Večernji

  • Prvi igrani film koji se bavi zločinom u Srebrenicu, nije državni projekt BiH?
  • Ha, ha! Ne, uopće nije državni projekt… Nismo željeli da samo pogledaju film i odu. Meni je bilo izuzetno dirljivo što je prva osoba koja se javila za riječ bio jedan mladić iz Republike Srpske koji je rekao da je plakao i da bi volio da mnogo njegovih prijatelja pogleda film, a posebno oni koji veličaju ratne zločine i ratne zločince. Meni je ta reakcija bila toliko važan, znajući koliko su mladi ljudi otrovani medijskom slikom, školskim programom i ljudskim faktorom političara koji manipuliraju činjenicama i osjećajima. Taj mladić je imao dvadesetak godina. Dakle, dvadeset godina života u jednoj tako otrovanoj sredini nije uništilo tog čovjeka i njegovu sposobnost da se poveže s likom za koji mu škola i okolina govore da pripada onim nekim drugima prema kojima ne treba osjećati ništa. Bilo mi je izuzetno drago da je ovaj film uspio dotaknuti nekoga tko je bio formatiran da ga ne dotakne.

 

30.11.2020. (23:00)

Još uvijek smo gledaniji od "Tenanta"

Jasmila Žbanić: Vrijeme je pandemije koronavirusa i pandemije diktatora

Pokušali smo film prikazati u Republici Srpskoj, ali kino prikazivači su se plašili da će ih vlast kazniti zbog toga. To je vrh diktature kada se ljudi samocenzurišu. U Srbiji također nijedan distributer nije tražio film tako da smo se odlučili na ovaj potez (online prikazivanje), koji je očito dobar za pandemije – i pandemije korone i pandemije diktatora… Svidjelo se to nekome ili ne – mi živimo skupa. Možemo nastaviti živjeti u paklu svađe i mržnje, a možemo probati naći zajednički jezik i voditi više računa jedni o drugima. To je dugotrajan proces u kojem je prije svega važno željeti shvatiti poziciju onog drugog, razumjeti šta je bol, težina, frustracija drugog, a ne uvijek polaziti od sebe. S te strane će biti teško jer mi živimo u sistemima koji promoviraju nasilje i narcizam. U mnogim dijelovima regije ljudi još uvijek govore jezikom nasilja, ubice i heroji se slave, glorificiraju kroz školski sistem – govori Jasmila Žbanić, redateljica filma filma Quo Vadis, Aida o genocidu u Srebrenici. Al Jazeera

11.10.2020. (11:10)

Jurica Pavičić: Patriotski samoviktimizirajući spektaklu bez greške

Žbanić je pokazala istu onu vještinu koju je prije 16 godina demonstrirala u “Grbavici”: da je u stanju ilustrirati političku poruku, biti glasnogovornik nacije, a da pri toj zadaći pogodi politički i filmski podesnu formu… Uspjela je napraviti nešto sasvim blisko patriotskom samoviktimizirajućem spektaklu, napravila je film koji progovara o nacionalnom samopoimanju bošnjačkog kolektiviteta, a da nije napravila nijednu od grešaka kakve su takvim filmovima svojstvene – piše Jurica Pavičić o filmu ‘Quo Vadis, Aida?’ kojeg, očito pod jakim dojmom, velikim dijelom prepričava.

31.08.2020. (22:00)

Hrabra redateljica

Talentirana Jasmila Žbanić snimila film o Srebrenici, Quo Vadis, Aida, koji će prikazati u Veneciji

Priča filma je vezana uz sudbinu Aide, nekadašnje profesorice, koja radi kao prevoditeljica za Nizozemski bataljun, odnosno mirovne snage UN-a, čiji je zadatak bio čuvanje takozvane sigurnosne zone – Srebrenice. Kada su Mladićeve trupe ušle u grad, Aidin muž i dva sina traže spas u UN-ovoj vojarni u Potočarima. Aida pokušava da ih tu zadrži i da ih spasi. Deutsche Welle