Osnovan Sindikat radnika digitalnih platformi - Monitor.hr
22.09.2021. (07:22)

Vozi dalje

Osnovan Sindikat radnika digitalnih platformi

Borit će se za poboljšanje radnih uvjeta vozača Ubera i Bolta, dostavljača Glova i Wolta i radnika drugih digitalnih platformi. Prvenstveno, da platforme preuznu na sebe plaćanje doprinosa radnicima, kao i plaćanje PDV-a od 25 posto koji platforma uzima radnicima kao proviziju. O ciljevima u intervjuu za H-alter govori tajnica sindikata Iva Filipović.


Slične vijesti

21.11.2023. (19:00)

Ako dostavljaš iza 23 sata, moguće je da završiš na tulumu

Prednosti i mane rada putem platformi: Fleksibilnost kao mehanizam premošćivanja financijske situacije i privatnih obaveza

Iako prema podacima Europskog instituta za ravnopravnost spolova (EIGE) preko platformi radi nešto manje žena (42 posto) nego muškaraca (58 posto), broj žena koje koriste takav oblik rada proteklih godina raste, na što je djelomično utjecala i pandemija Covida-19, ali i širenje digitalnih oblika rada. Digitalne platforme postale su “uspješne” zbog dva “uzajamno povezana razloga: nakon velike financijske krize i posljedične implementacije neoliberalnih reformi kao i velike nezaposlenosti. Uz to što žene u sve većoj mjeri sudjeluju u tržištu rada, kućanstva su pod sve većim financijskim i vremenskim pritiskom, zbog čega je fleksibilan rad preko platformi tim pogodniji za kombiniranje s kućanskim poslovima. Novosti

15.05.2023. (13:00)

Vidi li se ovo s Markova trga? Ili Pantovčaka?

Radnički rewolt

Large 1wolt

U Hrvatskoj za Bolt, Wolt i Glovo radi 15.000 ljudi, njih 80 posto preko agregatora. Platforme žele određivati cijenu usluge, dodjeljivati vožnje, ocjenjivati dostavljače i vozače, onemogućiti sindikalno organiziranje i ne žele preuzeti odgovornost za njihova radnička prava. “Uspjeli smo se izboriti za rad preko obrta, vjerujem da je to rezultat prosvjeda, guranja saborskih rasprava, a ne dobre volje Wolta. No time ni naši ni problemi stranih radnika nisu riješeni”, kaže Mladen Brajak, član Inicijative zajednice Wolt dostavljača. Nerijetko se strance službeno “knjiži” kao radnike na građevini jer se radi o deficitarnom zanimanju za koje se mogu dobiti dozvole za uvoz radne snage, a kasnije ih se prisiljava na rad i u drugim sektorima. “Dolaze preko agencija koje ih onda prosljeđuju agregatorima. Obećano im je svašta, no na kraju dobiju fiksnu plaću od 500- 600 eura za 10 sati rada dnevno. Kad im završi smjena na građevini, tjeraju ih da rade dostave”, kaže Brajak. Novosti

28.03.2023. (20:00)

Iskorištavanje radnika uz blagoslov države

Lova do Glova: “Agregatori rade prljavi dio posla da bi platforma bila čista”

Njima je u pandemiji svanulo: Istražili smo koliko ljudi radi za Glovo, Bolt i Wolt, što nude i koliko dostavljač može zaraditi - tportal

Dok Europska unija nastoji riješiti problem radnika digitalnih platformi, oni se u Hrvatskoj suočavaju s dodatnom eksploatacijom preko posredničkih “poslodavaca”. “Agregatori rade prljavi dio posla, da bi platforma bila čista”, navodi Ivan, koji vozi za Uber i Bolt. Marin (ovo nije njegovo pravo ime) nije formalno bio zaposlen kod digitalnog kurirskog giganta pa uplate za obavljeni posao nisu mogle leći direktno na njegov bankovni račun. Menadžeri u Glovu preporučili su da pokuša s posrednikom, takozvanim agregatorom, koji će postati njegov službeni poslodavac. Za to je agregator uzimao 10% Marinove zarade, koja je počela opetovano kasniti. “Možete zaboraviti na plaćeno bolovanje ili godišnji odmor. Ako te zvekne auto i slomiš nogu, nemaš plaćeno bolovanje. Svu radnu opremu morao sam sam pribaviti – vozilo, mobilni telefon i internet, punjač, rukavice, jaknu za kišu. Agregator mi je samo dao 90% moje zarade i to je bila cijela njegova svrha”, kaže Fran. Procjenjuje se da u Hrvatskoj ima oko 194.000 platformskih radnika. Novosti