Odlazak legende ex Yu rocka: Bora Đorđević - roker, gimnazijalac i apsolvent na Akademiji bio je izvanserijski talent s lošim političkim ukusom - Monitor.hr
04.09. (20:00)

Nije bio fan kućnog savjeta

Odlazak legende ex Yu rocka: Bora Đorđević – roker, gimnazijalac i apsolvent na Akademiji bio je izvanserijski talent s lošim političkim ukusom

Osim sjajnih pjesama koje je pisao za svoj bend, poput antologijskih “Dva dinara druže”, “Ostani đubre do kraja”, “Lutka sa naslovne strane”…., Đorđević je pisao tekstove i za poznate estradne izvođače poput Zdravka Čolića, Nede Ukraden i Željka Bebeka. Uspon popularnosti benda pratio je i Borin rastući problem s alkoholom, a njegove provokativne političke angažirane pjesme učinile su ga jednim od najkontroverznijih glazbenika na prostoru bivše Jugoslavije, koji je otvoreno koketirao s četništvom i na jednoj bizarnoj manifestaciji primio titulu “četničkog vojvode”. Tijekom 1990-ih godina, Bora Čorba je javno podržavao režim Slobodana Miloševića i bio je blizak sa Srpskom radikalnom strankom (SRS) i njenim liderom Vojislavom Šešeljem. Kritizirao je međunarodnu zajednicu, NATO i zapadne zemlje, posebno tijekom NATO bombardiranja Srbije 1999. godine. Nakon pada Miloševićevog režima Bora je nastavio izražavati svoje političke stavove, podržavajući različite političke stranke i ličnosti u Srbiji koje su imale radikalne ili nacionalističke stavove. Slobodna


Slične vijesti

05.09. (19:00)

'Ja nisam pesnik slomljenog srca, mirisnih polja i cvetnog maja, ja sam pesnik što voli da prca, meni inspiracija dolazi iz jaja'

In memoriam Bora Đorđević: U životu je radio što je htio. Probali su mu zabraniti, uglavnom nisu uspijevali. Ostalo je da se napije i da pjeva na vlastitoj sahrani

Naviknuti smo da od pokojnika pamtimo samo najbolje, no kod Đorđevića to neće biti moguće, zato što su njegovi najgori momenti i dalje škola za nove generacije na temu što se nigdje, nikako i nikada ne bi trebalo raditi. Njegov pjesnički senzibilitet je bio grub, komunikacija birtaška i politički nekorektna, no dok je Đorđević uspijevao balansirati solidarizirajući se s ljudima iz ranjivih skupina, pjesme su disale punim plućima i davale poseban i potreban kut gledanja na razne životne situacije “narodima i narodnostima” tadašnje Jugoslavije. Kad je počeo nastupati s pozicije moći koji provocira ranjive, pjesme su mu gubile na snazi i iz zaštitnika slabijih bi postajao siledžija.

Zarada je devedesetih kapala, vremena su bila krizna, trebalo je platiti račune i Đorđević nije bio jedini intelektualac koji je svoju etiku zamijenio ekonomijom, ali je to učinio na najlakši, najnaivniji i najmaligniji način. Koliko je Đorđevićev kompas otklizao, najbolje govori činjenica da je krajem osamdesetih snimao i nastupao sa Zoranom Predinom i Arsenom Dedićem, da bi se samo par godina poslije toga valjao kraj grmlja s Bajom Malim Knindžom.

Đorđević je nakon nacional-šovinizma u 21. stoljeću našao nove “žrtve” – seksualne manjine, koje je podbadao taman na dozvoljenoj granici izražavanja. Na verbalnoj razini nikad nije bilo rečeno ništa sporno, no na neverbalnoj se doimalo da se Bora sprda na već viđenom i poznatom nivou kafanskog intelektualca. Ravno do dna

05.09. (09:00)

I sad ti probaj odvojiti umjetnost od umjetnika

Marjanović o Bori Čorbi: (P)ostao đubre do kraja

Rasipanje zastarjelim političkim idejama, povezivanje s njuškama kao što je Milorad Dodik ili dobivanje titule četničkog vojvode, svi su ti krajnje debilni potezi izazivali negativne reakcije ne samo u Hrvatskoj već i u Srbiji, gdje je neprestano plesao između reakcija na već spomenute poteze i natezanja s Miloševićem (za kojeg je rekao da ga je zbog tekstova na antirežimskom solo albumu Njihovi dani želio ubiti) i Vojislavom Šešeljem (kojeg je nazvao “polusvijetom”).

Hrvatski fanovi s njim su pak imali toplo-hladni odnos na tankoj liniji između ljubavi i mržnje jer voljeli su ga kao glazbenika, a prezirali njegove radikalne stavove i dozlaboga iritantne izjave o tome kako će u Hrvatskoj nastupiti samo kao službeni predstavnik u kulturnoj razmjeni dviju država. S druge strane, nastup četničkog vojvode ne bi prošao bez problema da se nekim čudom i dogodio, ali kao što je i sam rekao jednom prilikom u razgovoru za Index, mnoge su njegove izjave “shvaćene preozbiljno”, a i sam se na kraju složio da od nenastupanja korist imaju samo šovinisti, dok fanovi gube. Hrvoje Marjanović za Index.

04.09. (11:00)

O politici nećemo, glazba ostaje - počivaj u miru

Umro je Bora Đorđević, frontmen Riblje Čorbe

Najprije je završio u bolnici u Ljubljani zbog jake upale pluća, a onda mu se pogoršalo stanje te je stavljen na respirator. Grupa je ranije otkazala sve nastupe zbog njegovog zdravstvenog stanja. Najpoznatiji je kao osnivač, pjevač i glavni autor pjesama rock grupe Riblja Čorba. Prije toga pjevao je u raznim bendovima, poput Suncokreta, ali i Ranom Mrazu s Đorđem Balaševićem. S Čorbom je debitirao albumom Kost u grlu 1979. godine, koji je postigao veliki uspjeh i odmah ih je lansirao među najvažnije bendove na jugoslavenskoj rock sceni. Neki od najpoznatijih albuma grupe uključuju Mrtva priroda (1981.), Buvlja pijaca (1982.), Večeras vas zabavljaju muzičari koji piju (1984.), te Osmi nervni slom (1986.). Njihove pjesme kao što su Lutka sa naslovne strane, Pogledaj dom svoj, anđele, i Dva dinara druže postale su himne generacija. Kasnije je postao poznatiji po svojim kontroverznim političkim stavovima, osobito tijekom 1990-ih i 2000-ih godina. Njegovi javni istupi i tekstovi pjesama često su izazivali burne reakcije i podijelili publiku. Index, Forum