Moderni sustavi u automobilima: Vozači bi mogli postati preletargični za volanom - Monitor.hr
24.11.2023. (12:00)

Na autopilotu

Moderni sustavi u automobilima: Vozači bi mogli postati preletargični za volanom

Prilagodljivi tempomat koji prati prometne gužve, pomoć pri održavanju u traci, svjetla i brisači vjetrobrana koji se automatski uključuju i isključuju – sve su to moderne značajke u današnjim automobilima koje olakšavaju biti vozač. Jesu li sigurne? U priopćenju za javnost, Norveška uprava za javne ceste naglašava da iako mnogi automobili odaju dojam da mogu sami voziti, vozač za volanom je taj koji je odgovoran za vožnju. U Norveškoj upravi za javne ceste zabrinuti smo da bi vozači mogli postati previše letargični i postupno izgubiti sposobnost preuzimanja kontrole u kritičnim situacijama jer u praksi automobil gotovo većinu stvari radi sam. Da bi vozač bio spreman, potrebno je da se on ili ona barem donekle bave vožnjom. Revija HAK


Slične vijesti

Srijeda (12:00)

Lopovi na daljinski

Problemi za vlasnike modernih vozila: Samo je devet posto modela otporno na krađe

Sustavi zaključavanja bez pritiska na ključ u novim automobilima su praktični, kada priđete automobilu, on prepoznaje ključ u vašem džepu i otključava vrata. Motor se može pokrenuti jednostavnim pritiskom na tipku start u interijeru vozila. No sigurnosna mana u sustavu očito još nije uklonjena. Većinu automobila sa sustavom zaključavanja bez ključa znatno je lakše ukrasti nego vozila s normalnim daljinskim ključem, upozorava Njemački autoklub (ADAC). Kradljivcima automobila dovoljno je imati mali uređaj u blizini ključa automobila i drugi uređaj na vratima automobila – na taj način mogu proširiti domet signala za stotine metara. Automobil se tada može ilegalno otvoriti i pokrenuti u roku od nekoliko sekundi. Preporučuje se vlasnicima automobila da deaktiviraju sustav ako je moguće i odreknu se pogodnosti. Inače, pomaže da ključ stavite u metalnu limenku ili posudu za kuhanje. Revija HAK

Utorak (13:00)

Nekima onda auto ni ne treba

Za automobile nije dobro da ih se premalo vozi – mehaničari upozoravaju kako tako brže propadaju

Automobili koje najčešće viđamo u lošem stanju, bilo zbog korozije ili oštećenih dijelova, su oni koji se voze minimalno, recimo samo 30 km. Takva vozila često su u gorem stanju za tehnički pregled nego ona koja prelaze 100.000 km godišnje jer dijelovi ostaju nepokretni i nepodmazani – kaže jedan automehaničar iz SAD-a. Također, prljavština i sol s ceste ostaju na komponentama jer ih kiša ne ispire, što dovodi do snažne korozije i pogoršanja stanja vozila. Net

31.08. (22:00)

Samo bez žurbe i stisni ga do kraja

Mnogi čine ovu grešku s mjenjačem: ne stisnu spojku do kraja pa čuju struganje

Ako vam se to dogodilo prvi put vjerojatno se neće štetno odraziti na ispravnost rada mjenjača. Učestalim ponavljanjem ovog događaja moguće je oštetiti sinkroni prsten stupnja prijenosa na kojem se ova radnja često događa. Kod oštećenja sinkronih prstena dolazi do gubitka njihove uloge da izjednače broj okretaja između dva vratila kako bi se lakše i bez smetnje promijenio stupanj prijenosa. Vozač će ovaj problem prilikom promijene stupnja prijenosa osjetiti kao povećanje otpora kod kretanja ručice mjenjača brzina prilikom ubacivanja u brzinu, uz prisutnost mehaničkog krckanja u prijenosniku. Preporuka je s ovim tipom neispravnosti u što kraćem vremenu otići na servis jer mogući su i drugi uzroci koji mogu uzrokovati slične simptome prijenosnika prilikom promijene stupnja prijenosa, kao što su neispravan rad spojke ili loša podešenost spojke – kaže mehaničar za Reviju HAK.

29.08. (16:00)

Lijepi modeli za kratke relacije

S ovim automobilima nećete prijeći više od 160 tisuća kilometara: Mercedes, Jeep, Audi, Chevrloet…

Nekoliko zaposlenika Accurate Automotivea, mehaničarske radione u Coloradu, otkrilo je automobile za koje ne vjeruju da će prijeći ni 160 tisuća kilometara. Prvi na listi je Mercedes. Na ljestvici pouzdanih automobila Consumer Reports (CR) iz studenog 2023., Mercedes-Benz je bio predzadnji od 30 vozila. Audi ima dobar interijer i performanse, ali mehanički, ovi automobili mogu predstavljati veliki problem nakon 160 tisuća kilometara. Kod Chevroleta postoji iznimka, a to je Chevy Equinox. Tu su negdje i luksuzni auotmobili. Večernji

21.08. (16:00)

Tko ima vremena i volje

Kit-automobili: trend sastavljanja vlastitih vozila u kućnoj radinosti

Još od 60-ih godina automobili za sastavljanje služe kao dobar način da se vozači potaknu na izradu prilagođenih vozila i stvaranje pristupačnijih replika rijetkih sportskih automobila. U početku su dobili taj naziv jer bi proizvođači prodavali automobile u komadima, poput kompleta modela u punoj veličini. Obično je to značilo ugradnju novih dijelova karoserije na već postojeće podvozje, pri čemu je Volkswagenova ‘buba’ bila najranija popularna osnova za komplete. Međutim, sada se neki takvi automobili izrađuju u profesionalnim radionicama od potpuno novih dijelova. Te vrste setova traže više novca, ali su izrađene prema višim specifikacijama. Ako imate malo novca sa strane koji možete potrošiti, a želite nešto jedinstveno i rijetko, možda je automobil iz kutije pravo rješenje za vas, a takvo rješenje ima i svojih prednosti. Prije svega, ako sastavite svoj automobil, vjerujemo da će vas obuzeti osjećaj ponosa i zadovoljstva, a svakako je takav izazov i velika prilika za učenje. Na tržištu postoje kompleti za početnike, što znači da vam jedan takav projekt ne bi trebao uzeti previše vremena. Lider

16.08. (15:00)

Samo bez gasa i nadaj se najboljem

Česte situacije u svakodnevnoj vožnji: Što se događa kad vozilo udari u rupu na cesti?

Izravna sila koja djeluje na vozilo u trenutku udarca u rupu zapravo je rezultat mase vozila i brzine kojom ono nailazi na rupu. Sila udara se dalje kao kombinacija vertikalnih i horizontalnih sila prenosi kroz sustav ovjesa koji pokušava apsorbirati udar, dok kako kotač nalijeće na prepreku i nastavlja vožnju djeluje sila usporavanja nakon koje ponovno slijedi ubrzavanje. Kako auto udara u rupu, različiti dijelovi kotača suočit će se i s istežućim i kompresivnim silama. Lepeza mogućih oštećenja pritom je povelika, a ovisi o nizu faktora, počevši od dubine udarne rupe ili visine neravnine na koju je vozilo naletjelo s jednim ili više kotača. Pritom, naravno, mnogo toga ovisi i o brzini kretanja vozila, kao i o njegovu općem stanju u tom trenutku. Osim mogućeg oštećenja, odnosno puknuća same gume u ovakvim je situacijama moguća pojava izbočina ili mjehura na bočnoj stranici pneumatika. Premda u takvoj situaciji, dakle, nije došlo do klasičnog gumi defekta, ovakav je scenario prilično opasan jer bi do njega moglo doći nešto kasnije. Revija HAK

10.08. (00:00)

Ako nema mjesta za parkirati u hladu...-

Nissan ima novu boju za vozila: Radikalno smanjuje temperaturu u kabini

Premda toplinski premazi nisu novost i koriste se u zgradarstvu desetljećima, njihova primjena u vozilima predstavlja značajne izazove. Za razliku od drugih toplinskih premaza koji su obično debeli i nanose se valjcima, Nissanova hladna boja dovoljno je tanka da se raspršuje. Preliminarni rezultati su impresivni, pokazujući smanjenje do 5,7 ºC vanjske površinske temperature i do 12,7 ºC nižu temperaturu u unutrašnjosti u usporedbi s vozilima s konvencionalnim bojama. Zasad je problem masa, budući da je oko šest puta gušća od tipične automobilske boje. Revija HAK

01.08. (21:00)

Sve su napredniji

Oprez! Lopov specijalnim uređajem ometa zaključavanje automobila

Podmukli lopov koristio je uređaj za elektronsko ometanje daljinskog zaključavanja te iz tri automobila ukrao tisuće eura. Početkom srpnja je tako provalio u Mitsubishi mađarskih oznaka u Donjem Desincu i otuđio nekoliko tisuća eura. Isto je napravio i kod drugih automobila, zagrebačkih registracija, ali i Mercedesu austrijskih oznaka. No, ulovila ga je policija iz Jastrebarskog te u njegovom automobilu pronašla navedeni uređaj. Ukrao je sveukupno 4300 eura. Danica 

30.07. (18:00)

Loše vrijeme za autoindustriju

Proizvođači automobila zbog nove uredbe od iduće godine će, izgleda, masno plaćati višak emisija CO2

Od 1. siječnja ovom uredbom CAFE (Korporativna prosječna potrošnja goriva) nameće se dodatno smanjenje emisija CO2 za 15 % na 81 g CO2/km. Dakle, flota svih novih automobila određenih proizvođača morat će biti na razini navedenog prosjeka. No mnogi proizvođači su daleko od toga jer prodaja električnih automobila u njihovom portfelju (koji ruše prosjek emisija CO2) stagnira. Što će se dogoditi ako ne postignu ciljeve? Slijede visoke kazne. Ako se limit prekorači, svaki višak grama naplaćuje se 95 eura, za svaki automobil registriran tijekom godine. Potencijalne kazne su u stotinama milijuna eura. Revija HAK

16.07. (21:00)

Ako me netko pita što radim, reći ću mu da ovako rade Japanci

Ostavili ste auto na suncu i sad vam je prevruće? S ovim japanskim trikom rashladit ćete ga u minuti

U unutrašnjosti automobila koji je boravio na suncu zna bit kao u pećnici, a boravak u takvoj kabini je gotovo neizdrživ. Samo doticanje volana ili drugih dijelova u unutrašnjost je poput igre s vatrom, no postoji japanski trik kojim ćete brzo rashladiti automobil, piše AutoBild. Trik za snižavanje temperature automobila za deset stupnjeva u jednoj minuti ne samo da je vrlo jednostavan za napraviti, nego vas neće koštati ni goriva, jer ne morate paliti motor niti klimu. U osnovi se ova tehnika sastoji od otvaranja i zatvaranja vrata automobila na vozačevom i suvozačevom mjestu. Poslovni