Tim novinarima ništa nije sveto
Matija Babić: Ja volim Rimca, ali kad kreće potrošnja javnog novca onda propitkujem
Na Forum.hr Rimac odvno nije sveta krava. Ima već 4 teme po 10.000 postova ovo je zadnji peti nastavak.
Na Forum.hr Rimac odvno nije sveta krava. Ima već 4 teme po 10.000 postova ovo je zadnji peti nastavak.
Čak i kad bismo apstrahirali da se radi o tanku u kojem je više pjene nego goriva, ostaje činjenica da je tržišna niša po kojoj je Rimac postao prepoznatljiv i radi koje je proslavljen kao hrvatski poslovni mesija – krajnje uska i opskurna. Kao i odvojena od hrvatske stvarnosti. Za koga se tu nešto proizvodi, tko kupuje hiperautomobile? Za sve godine poslovanja ukupna prodaja bolida, navodna, konvergira približno nuli globalno, kamoli ne lokalno (okrugla nula). Tu su još i neki manje glamurozni poslovi s komponentama za auto industriju, no što se i baterije za Renault tiču domaćeg kupca – na razini svakodnevnog obožavanja u novinama? Ako ne za hrvatskog potrošača, možda je firma naročito značajna za ukupnu hrvatsku ekonomiju?
Nije pitanje da bi privatni sektor smio producirati isključivo nešto naročito važno za domaćeg kupca i domaću privredu – jasno da firme u kapitalizmu postoje jedino radi dobiti za svoje dioničare. Kao što Rimac i sam ističe na .debug konferenciji: jedina njegova briga je ono što je najbolje za njih. Ali čekaj, malo – kako to onda da se mali hrvatski čovjek toliko identificira i navija? Niti se što proizvodi za njega kao kupca, niti čini od bitnog gospodarskog značaja za njega kao građanina i poreznog obveznika. Ono što u svemu traži objašnjenje je to malo prosto pitanje: kako su nam uspjeli prodati jednu čisto privatnu dioničarsku zabavu kao nacionalnu identifikacijsku stvar? Lako što Rimac ne radi nego za sebe i svoje ulagače; tema je što to radi tako da cijelo vrijeme prodaje pod tobožnji vrhunaravni opći i javni interes. Ivan Cingel za Lupigu.
Tvornica će se nalaziti u Zagrebu, u Lučkom, u sklopu VGP Parka Zagreb, na području od 28,500 metara kvadratnih. Sva Verne vozila proizvodit će se u Hrvatskoj te odavde izvoziti diljem svijeta. U tvornici će se koristiti napredna tehnologija za proizvodnju, sklapanje i testiranje Verne autonomnih vozila. Pripreme za izgradnju već su počele, a početak građevinskih radova očekuje se krajem ovog ljeta. Tvornica će se dovršiti i opremiti tijekom 2025. godine dok će s radom krenuti početkom 2026. Lider
Slogani za reklamnu kampanju sami se pišu: “Barem smo pokušali!” Ili pak: “Lijepa lova lijepo gori!” A može i ovako: “Stoji, a propada!” Dosta vam je toga da vas novinari prozivaju zbog prekoračenih rokova? Evo još jednog naziva: Robo kasni! Doduše, potencijalni problem s ovim imenom u tome je što bi korisnici usluge mogli steći pogrešan dojam da će vaš taxi, iako kasni, jednog dana ipak stići na odredište. Ili Robostop – najsigurniji auto na svijetu koji nikad neće izazvati sudar (jer ga neće ni biti). A može i anagram od Verne – Never. Tek što je Rimac dobio one milione, Saša Cvetojević je zakucao: “Mislite da postoji ljepši i bolji način spaljivanja EU/javne love? Pa evo, ja ne vidim i apsolutno se veselim činjenici da spalimo tu lovu baš na tako lud projekt.” Boris Postnikov za Novosti.
Tragikomedija cijele priče nije u odgodi projekta (koju je cijela IT zajednica predviđala) ili u neposlušnom robotu (što drugo očekivati od automobila koji zapravo ne vozi!?); već u činjenici da je ovaj narativ toliko izlizan da me steže oko pluća kada netko u 2024. godini prilijepi oznaku ‘inovativno’ uz smell-selecting robotaxije.
Nisam siguran čitaju li u Verneu vijesti, ali auto industrija je već odavno odustala od potpune autonomije (Level 5). Načelno se ide u smjeru pasivnog vozača koji je potpomognut AI-em ili pak semi-autonomnog (remote controlled) automobila. Čak je i CEO Cruisea izjavio da nikada neće ukloniti volan (ili remote centar) te da ne ciljaju potpuni Level 5! Razlog je jednostavan: za potpunu autonomiju potreban je AGI – kojeg IT industrija ne zna niti osmisliti niti proizvesti, kaže Krešimir Končić, direktor Neuralaba, a prenosi ga Index.
Nakon ovih pompoznih obećanja koja su upisana u nacionalni plan otpornosti i oporavka danas je predstavljena kompjuterska grafika. Nije predstavljeno nikakvo vozilo, a to što oni imaju je showcase modul, model vozila za koji imamo njihovu časnu riječ da je u nekoj mjeri funkcionalan. Ova demagogija kako je autonomna vožnja ona gdje nema volana je jednostavno neistina. Znači, potpuno je nebitno ima li vozilo ili ne volan. Bitno je kako njegova autonomija radi. Autonomna vožnja petog nivoa je vožnja u kojem se vozilo samo snalazi u bilo kakvim uvjetima. Ovo vozilo bez detaljnog prethodnog mapiranja ne može funkcionirati i to nije autonomija petog nivoa, a mi se možemo lagati koliko god hoćemo – rekao je Lucijan Carić za Nacional. Pogledajte komentare na popularnoj temi na Forumu.
U vladinom planu doslovno piše da Rimac ne razvija tehnologiju kojom će se vozilo kretati bez vozača nego samo razvija automobil koji će implementirati tehnologiju koju će netko drugi izmisliti. Nije bilo javnog natječaja, a Rimčeva tvrtka bila je jedina privatna koja je ušla u nacionalni plan. Predstavnicima vlade iz Rimčeve tvrtke su rekli kako mogu stvoriti funkcionalno autonomno vozilo i cjelokupnu infrastrukturu za njegovo korištenje u svega par godina. Obećali su autonomno vozilo pete razine (a ovo kupljeno je četvrte). Još su i predstavili prototip vozila, ali na daljinski. Index O tome koliko su realni ciljevi pričaju i na Forumu. Zanimljiva je rasprava i na Redditu, gdje korisnici pričaju iz prve ruke kako je raditi kod Rimca.
Inače, Rimčeva firma je još u Nacionalnom planu oporavka i otpornosti iz 2021. godine, na temelju kojeg je dobila gotovo 180 milijuna eura europskog (dakle i našeg) novca za projekt robotaksija, navela: “Za sam autonomni sustav vožnje, odnosno umjetnu inteligenciju koja upravlja vozilima putem senzora i kamera odabrali smo tvrtku koja je među 3 vodeće u svijetu u tom području te na taj osigurali maksimalnu sigurnost u prometu u trenutku izlaska flote vozila na ulice”. Dodali su kako su uvjerenja da “samostalan razvoj sličnog sustava nije potreban budući da bi iziskivao dugogodišnji razvojni proces i višestruke razvojne troškove od cijene ovog projekta.”
Nije jasno jesu li već tada ciljali na tvrtku Mobileye jer se ime tvrtke u Planu oporavka i otpornosti ne spominje, no jasno je da projekt jako kasni i uz činjenicu da Rimčeva firma tehnologiju umjetne inteligencije koja upravlja robotaksijima uzima od druge firme i ne razvija je samostalno. Podsjetimo da je terminal za robotaksije trebao biti gotov još 2022. godine, a da je krajnji rok pokretanja komercijalne usluge bila 2025. godina. Isto tako nije jasno kako točno Rimac planira dosegnuti petu razinu autonomije robotaksija, koju je obećao u Planu oporavka i otpornosti, kada je najviša razina koja je dosad testirana s Mobileyevim sustavom četvrta razina. Index Pogledajte kako cijelu stvar komentiraju na Forumu.
Radi se o tvrtkama Bugatti Rimac i Rimac Technology, a a Fina je Indexu potvrdila da je sredinom studenog izdala prekršajne naloge za te dvije tvrtke i odgovorne osobe u njima. Rimac je predavao izvješća samo za statističke potrebe, no nije predao godišnji financijski izvještaj iz kojeg bi bili vidljivi bilanca, račun dobiti i gubitka, financijske bilješke i odluka o raspodjeli dobiti ili pokriću gubitka. Propisana je kazna u iznosu od 1320 eura do 13.270 eura za poduzetnika i novčana kazna u iznosu od 660 eura do 2650 eura za odgovornu osobu poduzetnika. Rimac je inače već kažnjen jer nije predao godišnja financijska izvješća za Rimac Grupu za 2021. godinu, već je to učinio s gotovo godinu dana zakašnjenja. Komentiraju i na Forumu.
Nije potrebno biti sudski vještak za medije ili forenzičar za žurnalističku patologiju da bi se zaključilo kako je članak u Jutarnjem listu vjerojatno naručen s funkcijom kontrole štete koju će izazvati onaj na Indexu. Zato naposljetku raspolažemo dvjema bizarno različitim perspektivama koje inače prikazuju jedan te isti fakat, to da prototipa robotaksija nema iako ga je moralo biti, pa u jednom slučaju imamo kritiku toga, a u drugom slavlje zbog vijesti da prototip navodno samo što nije. I sve bi to još bilo dosta zabavno, taj simultani breaking news o hrvatskom vunderkind-developeru, da nije onih gotovo 179,5 (stosedamdesetdevetkomapet) milijuna eura što ih je dobio iz Nacionalnog programa oporavka i otpornosti da nas provoza u taksiju bez šofera. Urnebesno pritom zvuči podatak da je prezentacijsko vozilo na osnovu kojeg je Vladi uvalio taj projekt imalo svog vozača, ali distanciranog, s uređajem za daljinsko upravljanje u šakama. Vlada se sad vadi – to nam već otkriva i Jutarnji, nije potreban Index čiji vlasnik u novije doba nije više naklon Rimcu. Štoviše, upravo se na Vladin iskaz u novom izvješću o provedbi Nacionalnog programa reformi poziva ghost writer iz članka Hanza medije. Novosti
Nakon što su im početkom 2021. godine iz Ministarstva prometa ministra Olega Butkovića, kao jedinoj privatnoj firmi, “pokucali” na vrata, Rimčeva tvrtka izradila je troškovnik i prezentirala prototip. No, to uopće nije bio prototip jer nije sam vozio, već je prezentacijskim vozilom na električni pogon upravljano daljinski. Kao što je poznato, do danas javnost nije vidjela nikakvo prezentacijsko vozilo, a ni verifikacijski prototip. Prezentacijsko vozilo još uvijek ima oznaku tajne, a verifikacijsko vozilo i dalje je u izradi te trenutno, kako kažu iz Project 3 Mobility, funkcionira jedino u laboratorijskim uvjetima. Ove godine trebala je biti dovršena proizvodnja verifikacijskih prototipova, njihovo testiranje, testiranje sustava autonomne vožnje, testiranje specijalizirane infrastrukture, izrada kalupa za serijsku proizvodnju… Kao što je poznato, nisu počeli nikakvi radovi ni na izgradnji infrastrukture, odnosno Centra mobilnosti koji je zamišljen kao terminal na kojem će se autonomna vozila puniti, odakle će kretati i kamo će se vraćati. Index, popularna tema i na Forumu.