Inflacija u Hrvatskoj smanjila se, ali cijene ostaju visoke, što javnost sve više iritira. Istraživanja HNB-a potvrđuju da su proizvodi u Hrvatskoj skuplji nego u Njemačkoj, ali jeftiniji nego u susjednim zemljama. Glavni razlozi uključuju viši PDV, slabiju konkurenciju i manje tržište. Stručnjaci, međutim, upozoravaju da pretjerano praćenje cijena može paradoksalno povećati inflaciju jer stvara “perceptivni pritisak”. Kritičari ironično zaključuju kako je rješenje u ignoriranju problema, dok građani i dalje preplaćuju šampon i deterdžent u zemlji gdje “nije sve tako skupo – samo se tako čini”. Lider
Od neinformiranih do onih kojima se ne da „natezati“ ili istjerivati pravdu, koristi imaju samo trgovci. Jesu li greške namjerne ili slučajne, smišljene podvale kako neki vole reći ili obični propusti, možemo se zapitati, no rijetko te greške ipak idu na ruku potrošačima. Hrvatska udruga potrošača kaže sljedeće: Trgovac mora jasno objaviti svoje uvjete prodaje. Događa se da se sami toga ne drže pa nastaju problemi, no postoji određeni zakonski postupak putem kojeg se takvi problemi i nesporazumi rješavaju. Potrošač može pisanim prigovorom zatražiti Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, a trgovac ima rok od 15 dana da odgovori na njega. Ako to ne učini, tad u akciju može krenuti Državni inspektorat. Savjeti
Elektronske etikete (ESL) postaju uobičajene na policama mnogih supermarketa u inozemstvu, ali s njihovom popularnošću raste i bojazan od zloupotrebe. Dok lideri u industriji i dalje zagovaraju korisnost elektronskih cijena na policama, vladini službenici i mediji ističu upozorenja o tome kako ova tehnologija može postati štetna, prenosi Fast Company. Za kompanije, ove etikete su korisne jer smanjuju potrebu za ručnim ažuriranjem cijena, mogu im pomoći da prate zalihe, a neke trgovine koriste ove etikete i za prikazivanje barkodova sa korisnim informacijama, poput nutritivnih vrijednosti. Mediji su, ipak, zabrinuti da bi supermarketi mogli početi koristiti ESL za dinamičko određivanje cijena, pri čemu se cijene prilagođavaju ovisno o dobu dana, potražnji ili drugim faktorima. Tu je bojazan i od krađe privatnih podataka. Poslovni
Sustav fiskalizacije pokazuje da se u prvih osam mjeseci ove godine mjesečno izdavalo u prosjeku 8.4 milijuna računa više nego u istom razdoblju 2019., što je snažan znak da je došlo do rasta realne potrošnje u trgovinama na malo. Rast je vidljiv u svim mjesecima, pa nije rezultat isključivo turizma. Godine inflacije bile su dobre za trgovačke lance. Ni državi pandemija i rast cijena nisu poremetili proračunske planove. Proračun se zapravo puni bolje od očekivanog. Takva situacija neće trajati vječno, a pitanje je koliko Hrvatska i njeni građani dobro iskorištavaju “godine obilja”. Umjesto da neplanirane prihode država iskoristi za otplatu javnog duga, ona ih je iskoristila za rast plaća u javnom sektoru. Građani se jako zadužuju, a država “dobre godine” ne koristi da bi se pripremila za “loše godine”, što je kratkovidno i opasno, kaže Branimir Perković za Index.
I to za oko 0,5 posto. Godišnja stopa inflacije u studenom je iznosila je 4,7%, objavio je u petak Državni zavod za statistiku (DZS), što je najniža stopa inflacije u više od dvije godine. Na godišnjoj razini porast cijena ostvaren je u komponentama hrana, piće i duhan, za 7,4%, usluge, za 6,9% te industrijski neprehrambeni proizvodi bez energije, za 4,8%, dok je pad cijena ostvaren u komponenti energija, za 3,4%. Na mjesečnoj razini, najviše su u prosjeku porasle cijene odjeće i obuće, za 1,4% te hrane i bezalkoholna pića, za 0,3% i zdravlja, za 0,2%. Pojeftinili su prijevoz, za 2%, restorani i hoteli, za 0,6% te komunikacije, za 0,2%. Poslovni
Novo istraživanje koje je proveo Which? Travel pokazuje da se situacija promijenila i da hoteli nude povoljniju uslugu nego Airbnb na mnogim lokacijama. Ova kompanija analizirala je cijenu 300.000 jednokrevetnih smještaja na popularnim stranicama za iznajmljivanje i usporedila to s cijenom na tisuće hotelskih soba, na 50 destinacija u periodu od svibnja 2022. svibnja 2023. godine. Airbnb i druge kompanije za iznajmljivanje smještaja u prošlosti su nudile povoljnije cijene, ali su nakon pandemije koronavirusa njihove cijene porasle. Na grčkom Santoriniju cijene na stranicama Airbnb i Vrbo su oko 71 posto više od hotelskih: u prosjeku 233 eura u odnosu na 133 eura. U Amsterdamu smještaj preko Airbnb-a košta u prosjeku 210 eura, a hotel u prosjeku 133 eura, što je razlika od skoro 60 posto. Isto je i u Aziji, posebno u Hong Kongu, Singapuru i Dubaiju gdje je razlika u cijeni smještaja gotovo oko 85 posto. Poslovni
Tim je ne baš ugodnim superlativom jedan austrijski tabloid nedavno opisao razvoj cijena u zemlji koja je, pored Italije, najomiljenija inozemna destinacija Austrijanaca, stoji u članku Frankfurter Allgemeine Zeitunga kojim se analizira razloge i moguće posljedice aktualnih cijena u Hrvatskoj. „Hrvatska doduše ni ranije nije bila povoljna, ali sad se mnogima čini kao da Jadran postaje luksuzna destinacija. Internet i žuti tisak su prepuni žalopojki na račun cijena u Dalmaciji i Istri”, piše njemački list. Skupa im je kuglica sladoleda kao i hamburger koji negdje u Istri košta 22 eura. Tjera li tako Hrvatske svoje goste, pita se FAZ? Ili bi pak možda porast cijena mogao doprinijeti tome da se korigira neke greške načinjene proteklih godina. Iako manje gostiju i nije loše za neke destinacije, poput Dubrovnika, također zaključuju. DW
U odnosu na prosinac prošle godine (na mjesečnoj razini), prema prvoj procjeni, cijene su u siječnju u prosjeku ostale na istoj razini, ističu u DZS-u. Hrana i piće poskupjeli su u siječnju u prosjeku tek nešto više od jedan posto, a usluge i manje od toga. Cijene dobara i usluga za osobnu potrošnju, prema prvoj procjeni, u odnosu na siječanj lani (na godišnjoj razini) u prosjeku su više za 12,7 posto. No, i mjesečni podaci (na godišnjoj razini) pokazuju da inflacija ipak usporava. Najviša inflacija na godišnjoj razini zabilježena je lani u studenome kad je iznosila 13,5 posto u odnosu na isti mjesec predlani. Potom je u prosincu bila nešto niža (13,1 posto u odnosu na prosinac 2021.), a u siječnju ove godine 12,7 posto na godišnjoj razini. Danica
Djelatnici mađarske televizije ATV posjetili su Hrvatsku kako bi usporedili cijene u dućanima. Kupovali su sastojke za paprikaš. Prvo su, naravno, u Mađarskoj kupili četiri krumpira po 500 forinti po kilogramu, dva luka po 529 forinti po kilogramu i hrenovke “po relativno prihvatljivoj cijeni, s udjelom mesa od 65%. Ističu da su birali između pet vrsta krumpira po okvirnoj cijeni od 260 forinti po kilogramu. Preračunato – 0.65 eura za kilogram. U našim su supermarketima pronašli i hrenovke s 95 posto udjela mesa. Ista košarica od četiri krumpira, dva luka i hrenovki koštala je 1.33 eura, dakle gotovo jedan euro manje nego u Mađarskoj. Jutarnji
Navike plaćanja u Europi pogoršale su se u posljednje tri godine. Ovaj razvoj događaja za otprilike svaku petu kompaniju nosi bojazan za vlastitu egzistenciju. Privatni kupci u EU svoje račune plaćaju s 23 dana zakašnjenja. Kao posljedica tih kašnjenja u plaćanju, tvrtke su navele da se najčešće suočavaju s ograničenjem likvidnosti (42 posto) i gubitkom dobiti (51 posto). Kako bi to kompenzirale, gotovo trećina tvrtki morala je smanjiti svoje investicije i povećati cijene. Gotovo dvije od tri tvrtke u Europi smatraju da će se disciplina plaćanja kupaca u narednom periodu pogoršati. U svrhu naplate potraživanja, sve više tvrtki surađuje s vanjskim pružateljima usluga u upravljanju potraživanjima. Lider