Kad radiš u krivom dućanu
Priziv savijesti…. pic.twitter.com/dsPHIUWu18
— Ja Zmaj (@jazmaj1) November 28, 2018
Priziv savijesti…. pic.twitter.com/dsPHIUWu18
— Ja Zmaj (@jazmaj1) November 28, 2018
Laički, to je kada vam savjest ne dozvoljava da obavite neku dužnost iz svoje struke. Osim u medicini, on se može uložiti i u vojsci ili u području sestrinske njege. Pravo na priziv savjesti proizlazi iz slobode savjesti, koja je zajamčena člankom 18. Opće deklaracije o pravima čovjeka. U članku 47. Ustava Republike Hrvatske izrijekom se spominje – i jamči – pravo na priziv savjesti protiv vojne službe. Svaki građanin i građanka RH ima pravo odbiti služiti vojni rok. Prigovor savjesti se ulaže jednostavnom pisanom izjavom koju potom treba predati nadležnom područnom odsjeku za poslove obrane prema mjestu prebivališta. Moralne i vjerske razloge nitko ne treba previše obrazlagati, jer prema zakonu nitko nema pravo “ulaziti u njih”. No, država je zato dužna osigurati civilnu službu umjesto vojnog roka. S druge strane, liječnik ne može odbiti pacijentu pružiti medicinsku uslugu pozivajući se na priziv savjesti ako se to kosi s pravilima struke, ako time uzrokuje trajne posljedice za zdravlje pacijenta te ako time ugrozi život pacijenta. Savjeti
Pučka pravobraniteljica Tena Šimonović Einwalter napominje kako je priziv savjesti itekako ograničen, među ostalim, pravno-zdravstvenom zaštitom. “Kad govorimo u kontekstu reproduktivnih prava žena pravo (na priziv savjesti) je ograničeno na način da svaka žena koja tako izabere, ako ima zakonom zajamčeno pravo na zdravstvene usluge, mora dobiti tu zdravstvenu uslugu.”i nastavlja: ““Što kroz zakon, što kroz podzakonske akte trebalo bi detaljnije propisati proceduru koja mora vrlo jasno odrediti tko točno treba informirati koga o tome te gdje, kada i kamo treba otići. To trenutno nije dovojno jasno. Sustav nadzora nad time također nije dovoljno jasan, uz to je važno regulirati da nije moguć priziv savjesti na razini cijele ustanove”. N1
Ginekolog s “prizivom savjesti” kojem vjera, lijenost ili politička računica priječe da prekida trudnoću podsjeća me na nogometaša koji ne podnosi kontakt s loptom, novinara koji odbija pisati vijesti, blagajnicu koja ne želi brojiti novac, kemičara koji zazire od retorte, električara koji se plaši 220 volta… Hm, i još jedna zanimljivost za kraj: kako priziv savjesti vrijedi samo za prvu smjenu na Svetom Duhu i u drugim bolnicama u sustavu javnog zdravstva, a ne i za popodnevni ginekološki fuš u privatnim klinikama? To ni Sofoklo ne bi mogao pretvoriti u tragediju, piše Goran Litvan
Nažalost ono što je rečeno ispod stola “Odite u Sloveniju” je velika sramota za moju profesiju i mislim da je je vrijeme da se poduzmu koraci da se posao obavlja profesionalno i da nikakav svjetonazor ne utječe na posao, već da je interes pacijenata na prvome mjestu. (…) Zna se koje su dužnosti i zadaci svakog ginekologa. Ja ne prihvaćam priziv savjesti niti ga tako zovem. Zovem ga odbijanje vršenja dužnosti. Moji kolega i ja smatramo da prizivu savjesti nema mjesta u medicini uopće. Savjest i ta ljudskopravaška tematika je nešto drugo, ovo je potpuno religijski obojen institut koji je počeo enciklikom Evangelium Vitae 1995. kad je rečeno da se prekid trudnoće i eutanazija moraju tretirati takvim zločinima da im se svaki čovjek mora suprotstaviti prizivom savjesti bez obzira na zakone. To je upad u sekularni poredak države, kaže za dr. Grujić. N1
Šoltanska doktorica Ljiljana Krželj svoje pacijente – a ima ih oko 500 – ne želi cijepiti protiv Covida, niti ih zapisati za cijepljenje. Šoltane sa simptomima koji ukazuju na Covid odbijala je slati i na testiranja uvjeravajući ih kako je korona “politički izmišljena bolest”. Na Šoltu je zbog ovog slučaja poslan izvanredni nadzor, no problem je zapravo ostao jer svaki medicinski djelatnik, pa tako i doktorica Krželj – u bilo kojem trenutku – kod nas ima pravo izjaviti da mu savjest brani provođenje određenih postupaka, a nalaže mu neke druge – piše Sanja Modrić.
Ja nemam problem s prizivom savjesti u slučaju pobačaja. Ako netko zaista smatra da je pobačaj jednak ubojstvu djeteta, nitko mu nema pravo narediti da obavlja pobačaje. No imam problem s tim da nemamo izbora koje doktore ćemo plaćati, koje ne. I zato je sloboda izbora nužna: njihova da imaju svoje svjetonazore, naša da ih ne plaćamo ako mislimo da ne rade svoj posao. Matija Babić
Mudro kaže profesor i ginekolog Dubravko Lepušić u intervjuu Novostima o problemu pobačaja i priziva savjesti na koji se pozivaju mnogi liječnici u Hrvatskoj: “Dok u privatnim bolnicama svatko od kolega može imati priziv savjesti, to pravo ne smije imati u javnom zdravstvu za koje građani plaćaju doprinose te se znaju standardi koji se moraju pružati. Privatan pogled na svijet ne smije biti iznad prava pacijenta. Problem je kad drugu osobu prisiljavate da bude ista kao vi”.
Institut priziva savjesti je zapravo odbijanje vršenja standardnih postupaka u medicini – kaže doktorica Jasenka Grujić Koračin koja je s još nekoliko kolega liječnika pokrenula inicijativu za reguliranje priziva savjesti. Ona smatra da takvom institutu u medicini nema mjesta jer nije reguliran nijednim regionalnim ili međunarodnim zakonom o humanitarnim pravima te da je potrebno u svakoj državi odvojiti crkvu od države.
Za čak 25 posto se u posljednja tri mjeseca povećao broj žena koje odlaze na pobačaj u slovenske Brežice. Slovenska radiotelevizija tako je napravila desetminutni prilog o ovoj temi naslova ‘Pravo na izbor’ u kojem, osim aktualnih statističkih podataka, donose i potresna svjedočanstva žena koje su bile primorane trudnoću prekinuti u Sloveniji.