Sušenje
Jezikova juha: Što dolazi poslije kiše?
Pisali smo u prošloj kolumni o tome kako voda donosi život i završili smo na arhaizmu ili regionalizmu dažd, ali nismo stigli ulaziti dublje u izvor te riječi. Razvila se, rekosmo, iz staroslavenskoga dъždь, ali ono što je zanimljivo jest da je rekonstruirani proto-indoeuropski oblik *dus-dyu- „loše nebo”. Ima smisla, budući da je sunčano vrijeme i danas „lijepo” i „dobro”, a kišno nam je „ružno” i „loše”. Još su naši davni preci shvaćali važnost vremena, premda nisu razumjeli kako funkcionira, pa su ga objasnili kroz mitove. A ti su mitovi iznjedrili lik nebeskoga oca koji daje svjetlost i toplinu, ali i šalje kišu koja će natopiti zemlju, proces iz kojega nastaje život. Govorimo ovdje o najbolje potvrđenome indoeuropskom božanstvu, koji se u Vedama javlja kao Dyáuṣ Pitṛ́, u grčkome kao Zeus Pater, u Rimu Jupiter, a među Ilirima Deipaturos. Novu dozu lingvistike donosi šarmantni lokalni portal.