U potrazi za dobrim sf-om
Izdisaj: Ted Chiang kroz spekulativnu fikciju filozofski propituje društvo našeg doba
Ime vam na prvu možda ništa ne znači, ali ako ste gledali film “Dolazak” (2016) Denisa Villeneuvea, onda ste otprilike stekli dojam kako Ted Chiang (1967) piše jer je francuski redatelj bazirao zaplet na njegovoj kratkoj priči “Kako si došla na svijet”. U Izdisaju je devet pripovijetki: u “Trgovcu i alkemičarovom prolazu” bavi se putovanjem kroz vrijeme; u “Izdisaju” piše o civilizaciji robotskih bića koja potroše sav zrak a dišu na umjetna pluća; “Što se očekuje od nas” poigrava se s idejom da slobodna volja ne postoji; “Životni vijek softverskih predmeta” istražuje duboku emotivnu povezanost ljudi i digitalnih stvorenja… Chianga ne zanima klasični trop o putovanju kroz vrijeme i (ne)mogućnosti promjene prošlosti, nego razvija priču u kojoj ta nemogućnost nije nužno izvor tuge. Možda je najintrigantnije njegovo književno razmatranje pogrešivosti ljudskog pamćenja i mogućnosti da ono jednoga dana postane digitalno i besprijekorno. Najbolje knjige