Iz prošlosti: Fatalna žena i noir fatalizam, bivši detektiv spreman je i umrijeti kad padne na čari ‘femme fatale‘ - Monitor.hr
Srijeda (14:00)

Stari dobri filmovi

Iz prošlosti: Fatalna žena i noir fatalizam, bivši detektiv spreman je i umrijeti kad padne na čari ‘femme fatale‘

Nijedna lista najboljih i najutjecajnijih noira u povijesti kinematografije nije potpuna bez Tourneurova filma “Iz prošlosti” (“Out Of The Past”, 1947.). Film utemeljen na romanu “Build My Gallows High” Geoffreyja Homesa (pseudonim pisca Daniela Mainwaringa) u osnovi priča jednostavnu priču o čovjeku koji pokušava zaboraviti na prošlost i početi ispočetka kad ga je, kao privatnog detektiva, angažirao moćni gangster i kockar da mu pronađe odbjeglu djevojku, a nakon što je on to učinio, zaljubio se u nju i odlučio prevariti poslodavca, da bi na kraju izvisio zaplevši se u prevarantsku paukovu mrežu vraške fatalne žene. Međutim, Tourneur (“Cat People”, “I Walked With a Zombie”) čini film kompleksnijim pričajući prošlosnu priču u sadašnjosti i rabeći jedan dugi flashback u trajanju od dobrih pola sata na način da obje vremenske linije priče pokreću radnju i uslojavaju karakterizaciju likova. Retrospektivni Marko Njegić za Slobodnu.


Slične vijesti

Prekjučer (20:00)

Tom Hardy vraća se nabrijan i k tome na motoru...

Film ‘Bajkeri‘: ‘Dobri momci‘ na dva kotača, u kina je konačno dojurio film o moto-bandi iz 60-ih snimljen po istinitoj priči

Žanrovski podmazani “Bajkeri” (“The Bikeriders”) stoga djeluju kao dašak osvježenja na kinorepertoaru, ali i zato što su jedan od onih dobrodošlo staromodnih filmova kakvi se danas rijetko snimaju. Gotovo sve u “Bajkerima” vrišti prošlost, kinematografsko i ino jučer. Inspiriran fotoknjigom Dannyja Lyona koji je od 1963. do 1967. putovao s bajkerima i ovjekovječio njihov životni stil, pa i spomenutim bajkerskim klasikom “The Wild One”, tj. buntovništvom hollywoodskih superstarova pedesetih Marlona Branda i Jamesa Deana (“Rebel Without a Cause”). Brando i Dean dobili su supstitute u “Bajkerima” i prema njima su modelirani likovi u tumačenju Toma Hardyja i Austina Butlera. Nichols osjeća film i režira ga kao kombinaciju mafijaške mačo drame, sjetne “americane” i vesterna s kaubojima-odmetnicima na tutnjavim čeličnim konjima i američkom mitologijom slobode s vjetrom u kosi, najviše utjelovljene u Bennyju. Marko Njegić za Slobodnu.

21.06. (23:00)

Hit Man je hit, man!

Hit Man: Umjetnost glume lažnog plaćenog ubojice

Donekle istinita priča o profesoru filozofije Garyju Johnsonu koji surađuje s policijom na tajnim zadacima i potom biva unaprijeđen u lažnog profesionalnog plaćenog ubojicu pretvorena je u zasad jedan od najboljih i najposebnijih filmova 2024. godine. Možda “Hit Man” ne bi bio toliko dobar da Richard Linklater nije njegov redatelj i koscenarist.

Film preispituje žanr “hitman” filmova, od akcijskih trilera do komičnih. U jednom trenutku imamo montažu “hitmanovskih” scena i gledatelji će, među ostalim, prepoznati Bronsona u akciji, kao i videoklipove iz “Kriminalaca na godišnjem”, čak i “Nazovi M radi umorstva”, vesterna “Dobar, loš, zao”, noira “This Gun For Hire” te egzotičnih talijanskih i japanskih ostvarenja.

Takvi filmovi su u “Hit Manu” opisani kao popkulturna fantazija, odnosno profesija plaćenog ubojice baš i nije onakva kakvom je Hollywood prikazuje. Naravno, “Hit Man” je unatoč tome i dalje filmičan, koliko god bio “realističniji” od mnogih sličnih ostvarenja, samim time i što je dijelom utemeljen na istinitoj priči. Marko Njegić za Slobodnu.

15.06. (01:00)

Sluškinja hoće ići na more

Tiha sluškinja: U službi klasnog sukoba, film otvaranja FMFS-a prati pobunu služavke protiv bogataša za koje radi

Prodajom nezamjenjivih tokena (”non-fungible token” ili NFT) financiran je vrlo solidni dugometražni prvijenac španjolskog redatelja Miguela Fausa. ”Tiha sluškinja” (”Calladita”/”The Quiet Maid”) prvi je europski film financiran na taj način, što je Faus iskoristio da namigne samome sebi u završnici filma s preokretom vezanim za kriptovalute. Kontrast nejednakosti titularne sluškinje i privilegije bogate familije za koju radi uspostavljen je od prvih kadrova. Savršen pogled na rivijeru iz kuće (po)kvari prskanje tekućine za pranje prozora kad kolumbijska sluškinja na radu u Španjolskoj počne raditi svoj posao. Marko Njegić za Slobodnu.

09.06. (21:00)

Kakav otac, takva kćer

Film kćeri poznatog redatelja horor trilera, Night Shyamalana: Je li jabuka pala bliže ili dalje od stabla? Negdje između

Ishana se rodila baš u periodu kad je njezin otac osvojio filmski svijet hororsko-trilerskim blockbusterom “Šesto čulo” s preokretom za anale kinematografije i potvrdio da nije “one hit wonder” snimivši “Neslomljivog”. Moguće da joj je otac pričao priču “The Village” kao bajku za laku noć, što dijelom i jest, a zasigurno je posjećivala očeve setove i u formativnim tinejdžerskim godinama gledala njegove horor trilere. “Promatrači” umiju biti dojmljivi i podsjećaju na Shyamalanove filmove, najviše “Zaselak” i “Netko kuca na vrata kolibe”, uključujući i preokrete koji su njegov zaštitni znak. Ali isti predugo traje i nepotrebno se račva na dva-tri manja obrata (“ima još nešto”) koji se mogu predvidjeti i traže od gledatelja da ne preispituje logiku. Ipak, Ishana je pokazala da ima potencijala. Marko Njegić za Slobodnu.

07.06. (01:00)

Nije ni on vesla sisao

Doveslao je tiho film “Dječaci u čamcu”: George Clooney se vratio u formu sa sportskom biografskom dramom

Priča je to o američkim veslačima sa sveučilišta u Washingtonu koji su, unatoč svim preprekama, ostvarili veliki trijumf i osvojili Zlatnu medalju na Olimpijadi u Berlinu 1936. godine. Dakle, klasična “underdog” postavka sportskog filma, samo je, za promjenu, u pitanju veslanje, a ne boks, borilačka vještina ili nogomet. Sve i da ne znate ishod priče “Dječaci u čamcu” su formulaični i predvidljivi, ali Clooney uspijeva tu priču ispričati na dopadljiv i zadovoljavajuć način po gledatelja te prikazati veslanje kao inspirativan i filmičan sport. Ovo je Clooneyjev najsolidniji projekt unatrag zadnjih deset godina, kaže Marko Njegić za Slobodnu.

02.06. (00:00)

Balkanski Ken Loach

Njegić o filmu ‘Radnička klasa ide u pakao‘: Da nam živi, živi rad?

poprilično subverzivan komad kinematografije kakav se ne viđa često u regiji, odnosno viđa se mahom samo ako ga snimi Đorđević. Srpski redatelj pokazuje da i 15 godina nakon “Života i smrti porno bande”, jednog od najboljih i najsubverzivnijih srpskih/regionalnih filmova novog milenija, još uvijek može pomaknuti poneku granicu, počevši od one žanrovske.

Naime, “Radnička klasa” je postavljena kao mješavina sociopolitički angažirane drame i nadnaravnog horora, festivalskog “art house” ostvarenja i žanrovske kinematografije, pojačana elementima društvene satire, crne komedije i natprirodnog trilera, ali na način da je film autorski, specifično “đorđevićevski” i da ne trpi puko “ladičarenje”. Marko Njegić za Slobodnu

31.05. (00:00)

Želiš li biti dio ove nacije? Popij čaj

‘Doseljenici‘: Bilo jednom u divljem Čileu! Priča o krvavoj kolonizaciji Južne Amerike iznimno je brutalna i nelagodna

Usporedno s “Ubojicama cvjetnog mjeseca” na Cannesu 2023. premijeru je imao još jedan revizionistički povijesno-dramski vestern – čileanski “Doseljenici” (“Los colonos”/”The Settlers”), prvijenac Felipea Galveza Haberlea. Prikazani u canneskoj sekciji “Un Certain Regard”, “Doseljenici” su ostali u sjeni Scorseseova epa sa zvjezdanim glumcima.

No, dobar glas o filmu svejedno se pronio nakon što je u “Izvjesnom pogledu” osvojio kritičarsku nagradu FIPRESCI i postao čileanski kandidat za Oscara u međunarodnoj kategoriji, dovevši ga do hrvatske premijere na Subversive festivalu. “The Settlers” je brutalan, na trenutke nepodnošljivo nelagodan film, sve samo ne lagan za gledanje, ali s obzirom na tematiku to ne može/ne smije ni biti. Na koncu, redatelj Galvez prati tragove krvi koja je natopila čileansku zemlju prije nego što su na njoj podignuti sela i gradovi, te stvorena “nova nacija” sastavljena od Čileanaca, doseljenika i Indijanaca. Marko Njegić za Slobodnu.

11.05. (12:00)

Mala laž rađa veliku

Film ‘Ekskurzija‘ Une Gunjak: Tinejdžerka u vrtlogu školskog skandala

Film Ekskurzija zaslužuje pažnju, a ima i provokativnu priču o odrastanju 15-godišnje djevojke iz Sarajeva koja će razmjerno benignom izjavom izazvati skandal i pokrenuti lavinu reakcija nakon što u igri “istina ili izazov” slaže da je spavala s jednim starijim mladićem, nadovezujući se na njegovu laž da je spavao s njom, o čemu se pohvalio prijateljima. Petnaestogodišnjakinja je odlikašica Iman i glumi je dojmljiva debitantica Asja Zara Lagumdžija. Imaničina izjava stiže u krivo vrijeme: njezin razred se sprema za ekskurziju u Italiju, i to nakon što je do Sarajeva stigla šokantna vijest iz susjedstva (Banja Luka) o sedam cura koje su se sa sličnog izleta vratile trudne. Roditelje i nastavnike zbog toga dodatno brine ekskurzija, a briga će još više narasti kad Imaničina sitna laž postane krupna. Marko Njegić za Slobodnu

04.05. (17:00)

Iako nije dobio Oscar, za nas je Win Wenders

Njegić o Wendersovom novom filmu: Sitnice što život znače, priča o svakodnevici čistača javnih WC-a ispala je mali-veliki film

Wenders je napose vrludao unatrag peatnaestak godina i snimio bolje dokumentarce (npr. “Pina”, “Sol zemlje”) nego igrane filmove (“Na meti u Palermu”, “Sve će biti u redu”, “Do dna”). Utoliko, “Savršeni dani” imaju još veću vrijednost i njegov su daleko najbolji novomilenijski uradak, ali i najosobniji, djelujući gotovo kao prozor u njegovu staru dušu. Svaki dan je navlaš isti kao u “Groundhog Day”: od vožnje po Tokiju uz dobru muziku, preko pauze za sendvič u parku i fotografiranja krošnji stabala u c/b tehnici, posjete javnoj kupelji i baru gdje radi žena koja mu se sviđa, do čitanja Williama Faulknera pred počinak i odlazak u zemlju snova. Prilično savršen mali-veliki film Wima Wendersa koji je redatelja vratio u punu formu i ulazi u gornji dom njegovih ostvarenja gdje suvereno stoluju “Nebo nad Berlinom”, “Paris, Teksas” i “Američki prijatelj”. Marko Njegić za Slobodnu.

01.05. (19:00)

Mmmm, obožavam vidjeti dobar... tenis

Film ‘Izazivači’: Gem, seks, meč

Podžanr sportskog filma o tenisu dobio je novog prvaka. “Izazivači” u scenama tenisa nadmašuju naslove kao što su “Wimbledon“, “Borg/McEnroe” i “Kralj Richard“. Redatelj Luca Guadagnino i njegov frekventni direktor fotografije Sayombhu Mukdeeprom orkestrirali su nekoliko nevjerojatnih kadrova u ritmu metronoma koji gledatelja apsorbiraju u tenisku igru i čine je napetijom. Suprotno nerijetko aseksualnoj modernoj kinematografiji, režija je tjelesna, senzualna, erotična, požudna i seksi dok napaja oči na tijelima aktera u pokretu, ali njihov mozak i srce, ono što misle i koga zapravo vole, ostavlja zagonetno nedokučivima, s naglaskom na pamtljiv završni kadar koji kao da je stigao iz “novog Hollywooda” sedamdesetih. Ovo je vjerojatno najseksi film posljednjih godina. Marko Njegić za Slobodnu.