Imamo know-how za autoindustriju, sad trebamo samo serijsku proizvodnju - Monitor.hr
25.05.2023. (07:00)

Tutači na baterije k'o na traci

Imamo know-how za autoindustriju, sad trebamo samo serijsku proizvodnju

Električna vozila proizvode Kinezi, Indijci, Vijetnamci, Poljaci, gotovo svaka zemlja ima svoj prototip nekakvog vozila na električni pogon, pa čak i Hrvatska. Mi imamo Rimčevu Neveru. Možda se ne proizvodi serijski, ali je ‘naša‘. No u ovom kontekstu važno je spomenuti da pogoni za proizvodnju EV-a nisu veliki industrijski pogoni i ne trebaju to biti. To su mahom mala, sklepana vozila koja se mogu složiti u minipogonu i Hrvatska bi tu, bude li malo sreće, mogla privući investitore koji žele biti ‘bliže‘ europskim kupcima, koji ionako zbog zelene politike EU-a moraju razmišljati o napuštanju vozila na fosilna goriva. Prije Rimca imali smo XD, no to je bilo prije EU fondova… No, prva serijska proizvodnja mogla bi krenuti uskoro, i to u Novskoj, gdje posluje poljska Wawa. Lider


Slične vijesti

18.10. (11:00)

Vozimo na struju, ali još uvijek tražimo punjač

Zeleni val: Zašto su električni automobili ključ budućnosti, ali i zašto još nismo spremni

Električni automobili postaju ključni u borbi protiv klimatskih promjena, zahvaljujući smanjenju emisija stakleničkih plinova. Ipak, prepreke poput slabe infrastrukture za punjenje, visokih cijena i ekoloških izazova u proizvodnji baterija usporavaju njihovu masovnu upotrebu. Dok EU planira izbaciti motore s unutarnjim izgaranjem do 2035., još uvijek moramo riješiti pitanja poput dostupnosti punionica i reciklaže baterija kako bismo u potpunosti iskoristili potencijal električnih vozila. Monitor

18.10. (11:36)

Vozimo na struju, ali još uvijek tražimo punjač

Zeleni val: Zašto su električni automobili ključ budućnosti, ali i zašto još nismo spremni

Električni automobili (EV) postaju sve popularniji u globalnoj borbi protiv klimatskih promjena. S obzirom na to da EU planira izbaciti motore s unutarnjim izgaranjem do 2035., električni automobili čine se kao ključno rješenje. Međutim, unatoč brojnim ekološkim prednostima, još uvijek postoji nekoliko izazova koji bi mogli usporiti tranziciju prema potpunoj elektrifikaciji vozila.

Ekološka prednost električnih automobila

Jedna od glavnih prednosti EV-a je smanjenje emisija stakleničkih plinova. Korištenjem električne energije umjesto fosilnih goriva, EV-ovi mogu značajno smanjiti zagađenje zraka u gradovima, što poboljšava kvalitetu života stanovnika. Osim toga, kako se sve više energije dobiva iz obnovljivih izvora, EV-ovi postaju još ekološki prihvatljiviji.

Prema istraživanjima, vožnja električnog automobila može smanjiti emisiju CO2 za čak 50% u odnosu na benzinske ili dizelske motore, pod uvjetom da se električna energija proizvodi iz čistih izvora.

Infrastruktura – ključni izazov

Iako je tehnologija napredovala, infrastruktura još uvijek kaska. Mreža javnih punionica nije dovoljno razvijena, osobito u ruralnim područjima. U nekim zemljama, vozači su i dalje suočeni s nedostatkom brzih punionica i dugim čekanjima za punjenje svojih vozila. To predstavlja značajan problem u zemljama poput Hrvatske, gdje je mreža punionica relativno oskudna.

Također, vrijeme punjenja EV-ova često je dulje u usporedbi s klasičnim točenjem goriva, što može obeshrabriti mnoge potencijalne kupce.

Cijena električnih vozila

Unatoč subvencijama i poticajima, cijena električnih automobila još uvijek je viša u usporedbi s tradicionalnim vozilima. Iako dugoročno donose uštede na gorivu i održavanju, početna investicija može biti prepreka za mnoge ljude.

Međutim, cijene baterija – najskuplje komponente EV-a – postupno padaju, pa se očekuje da će do 2030. godine cijene električnih automobila biti znatno pristupačnije.

Eko-dilema: Jesmo li spremni?

Unatoč ekološkim prednostima, električni automobili nisu potpuno bezgrešni. Proizvodnja baterija zahtijeva ogromne količine litija, kobalta i drugih rijetkih materijala, čija eksploatacija ima značajan utjecaj na okoliš. Osim toga, reciklaža baterija je još uvijek u povojima.

Dok EV-ovi smanjuju emisije tijekom vožnje, njihov cjelokupni utjecaj na okoliš ovisi o tome kako se proizvodi i zbrinjava energija i materijali potrebni za njihovu proizvodnju.

Zaključak

Električni automobili neosporno predstavljaju budućnost prijevoza i ključni su alat u borbi protiv klimatskih promjena. Međutim, kako bismo potpuno iskoristili njihov potencijal, potrebno je uložiti u infrastrukturu, smanjiti cijene i riješiti probleme vezane uz eksploataciju sirovina. Budućnost možda jest električna, ali put do nje je prepun izazova koje još uvijek moramo riješiti.

21.09. (01:00)

Što brže vozimo, to nam Kinezi bliže

Europski parlament na mukama s električnim automobilima: Nisu svi za zabranu dizelaša i benzinaca, ali žele zaštititi europsku proizvodnju od Kineza

Automobilska industrija, koja zapošljava 14 milijuna ljudi i čini preko 7% BDP-a EU-a, suočava se s izazovima zbog sporije prodaje električnih vozila i konkurencije kineskih EV proizvođača. Europski zastupnici imaju podijeljena mišljenja o Zelenom planu: neki, poput Hildegard Bentele, traže fleksibilnost u smanjenju CO2, dok Sara Matthieu kritizira autoindustriju zbog nevoljkosti da zabrani motore s unutarnjim izgaranjem do 2035. Većina parlamentaraca ipak se slaže da je nužno zaštititi europsku industriju od subvencionirane strane konkurencije. Revija HAK

19.08. (22:00)

Auto za proljeće i jesen

Koliko pada domet električnih automobila na vrućini: Nije kao zimi, ali nije ni malo…

Na temperaturi od 24 °C baterije automobila još ne gube domet, ali već kod 27 °C počinje se postupno topiti. Uz blagi gubitak dometa koji iznosi 2,8% u početku, zatim 3,5% na 29 °C. Dakle do ispod 30 °C to je još uvijek razumno, a vjerojatno i ne toliko upadljivo jer bi se, primjerice, domet od 450 km smanjio na 434 km na 29 °C. Kada se krene dalje od toga, stvari se pogoršavaju, a raspon djelovanja električnog automobila pada sve oštrije. Tako bi gubitak na 32°C iznosio 5%, porastao bi na 15% na 35°C i do 31% na 38°C! To znači, da od početnih 450 km dometa automobil sada prelazi 310 km. Toplina utječe na domet električnih automobila, a čini se da je incidencija još uvijek niža ljeti nego zimi. Revija HAK

16.08. (01:00)

Bolje, brže, jače (evo sad će)

Kineska tvrtka tvrdi da je proizvela najbrže punjive baterije za električne automobile

Iz tvrtke kažu da se njihove nadograđene baterije mogu napuniti od 10 posto do 80 posto kapaciteta u 10 i pol minuta pomoću svojih ultrabrzih stanica za punjenje, objavio je BBC.  +Usporedbe radi, Tesla kaže da punjenje od 15 minuta omogućuje njihovom Modelu 3 da prijeđe 175 milja (282 km), malo manje od polovice punog dometa automobila. Zeekrova limuzina 2025 007, koja će biti dostupna od sljedećeg tjedna, bit će prvo vozilo koje će imati tu novu bateriju. Baterija radi dobro čak i po hladnom vremenu puneći se od 10 posto do 80 posto svog kapaciteta za manje od pola sata na temperaturama nižim od -10 celzijevih stupnjeva, također je rekla tvrtka. Lider

03.08. (16:00)

Tko ima resurse, taj ima moć

Kina proizvodi čak 70 posto rijetkih metala za električne automobile, Japan želi ukinuti njihov monopol

Odgovor je na udaljenom pacifičkom otoku gdje je ogromno ležište manganskih nodula koje sadrži 610.000 tona kobalta, dovoljno da zadovolji japansku potražnju za tim metalom za više od 75 godina, i 740.000 tona nikla, dovoljno da zadovolji potražnju za više od 11 godina. Znanstvenici iz Zaklade Nippon i Sveučilišta u Tokiju otkrili su ogromno polje manganskih nodula bogatih rijetkim metalima poput kobalta i nikla, koji su ključni za izradu baterija za električne automobile i pametne telefone. Proizvodnjom i taljenjem ovih metala trenutno dominiraju Kina i afričke zemlje, a Japan gotovo u potpunosti ovisi o uvozu ovih resursa. U tom kontekstu, Sjedinjene Države surađuju s Kanadom, Australijom i Japanom kako bi mogle povećati svoju domaću proizvodnju ključnih minerala i rijetkih metala kako bi smanjile ovisnost o Kini. Revija HAK

16.07. (11:00)

Čisti i pristupačni

Cijene električnih automobila izjednačavaju se s benzincima, kažu iz Bloomberga

Padaju cijene litija na svjetskim tržištima, potražnja za električnim automobilima nije velika, a kapaciteti tvornica baterije uvelike premašuju interes tržišta. Prema predviđanjima analitičara, napori na Zapadu da se razviju kapaciteti proizvodnje baterija koji bi odgovarali Kini, samo će produbiti problem prekomjernog kapaciteta. To je dobra vijest za potrošače, javlja BloombergNEF-a, koji računa da će se niže cijene odraziti na jeftinije modele električnih automobila čija je proizvodnja planirana za sljedećih nekoliko godina. Revija HAK

14.07. (22:00)

U rezervi

Tijekom nestanka struje u Australiji 16 električnih automobila ciljano je iskorišteno za napajanje domaćinstava

Bili su opremljeni sustavom za vraćanje električne energije u mrežu. U veljači je australska prijestolnica Canberra pretrpjela nestanak struje tijekom velike oluje. Znanstvenici na Australskom nacionalnom sveučilištu tada su bili u pripravnosti sa šesnaest automobila. Električni automobili na jednom su lokalitetu omogućili transfer električne energije, ali da bi se pokrile potrebe cijelog grada, bilo bi potrebno 100.000 električnih automobila. Revija HAK

13.07. (22:00)

Ekološki auto, prljava industrija

Industrija baterija: Nastaju kemijski spojevi opasni za životinje, a utjecaj na ljude još nije poznat

Upotreba polifluoroalkila (PFAS) u litij-ionskim baterijama i njihovoj proizvodnji potencijalni izvor zagađenja u zraku i vodi. Ispitivanje istraživačkog tima otkrilo je da ti PFAS-i, nazvani i bis-perfluoroalkil sulfonimidi (bis-FASI), pokazuju postojanost u okolišu i eko toksičnost usporedivu sa starijim zloglasnim spojevima poput perfluorooktanske kiseline (PFOA). Litij-ionske baterije ključni su dio rastuće infrastrukture čiste energije, s upotrebom u električnim automobilima i elektronici, a očekuje se da će potražnja eksponencijalno rasti tijekom sljedećeg desetljeća. Smanjenje emisija ugljičnog dioksida s inovacijama poput električnih automobila ključno je, ali ne bi trebalo doći s nuspojavom povećanja zagađenja. Moramo olakšati tehnologije, kontrolu proizvodnje i rješenja za recikliranje koja se mogu boriti protiv klimatske krize bez ispuštanja onečišćujućih tvari – rekli su istraživači. Revija HAK

09.07. (23:00)

Uz gumu, dobro dođe i rezervna baterija

Nova vrsta lakog gradskog električnog vozila ima baterije koje se mogu brzo i lako puniti, ali i zamijeniti

Acciona je lansirala NanoCar Silence S04, lagano i 100% električno vozilo s dva sjedala koje se u potpunosti proizvodi u Španjolskoj. Ovaj električni mikroautomobil sada je dostupan u Silence Flagship trgovinama u Madridu i Barceloni te se može kupiti u uobičajenoj prodajnoj mreži marke u Europi. Svi imaju isti sustav baterija koje je moguće mijenjati. Njegove dvije baterije, dizajnirane za prijevoz na kolicima, mogu se puniti u bilo kojoj kućnoj utičnici ili zamijeniti na jednoj od 120 baterijskih postaja s 1200 mjesta za izmjenu koje marka ima u glavnim španjolskim gradovima. Ovaj sustav omogućuje zamjenu baterija napunjenih za manje od 30 sekundi. Revija HAK