Bihevioralne znanstvenice objašnjavaju kako se malim promjenama utječe na ponašanje ljudi - Monitor.hr
Jučer (14:00)

Ako nas žele nagnati da manje trošimo, onda ok

Bihevioralne znanstvenice objašnjavaju kako se malim promjenama utječe na ponašanje ljudi

Zamislite da u kantini vidite voće postavljeno na razini očiju, dok su čokoladni kolači smješteni malo niže ili više, na manje vidljivo mjesto. Ili da na računu za struju stoji informacija da susjedi troše manje energije od vas. Možda to ne primijetite svjesno, ali upravo takvi suptilni poticaji – u bihevioralnoj znanosti poznati kao nudgevi – oblikuju naše svakodnevno ponašanje. Bihevioralna ekonomija posebno je zanimljiva jer, kako kažu bihevioristice za Forbes, nudi dokaze za brojne anomalije teorije racionalnog izbora te empirijska objašnjenja za svakodnevna ‘iracionalna’ ponašanja – zašto posežemo za grickalicama dok smo na dijeti, zanemarujemo redovite liječničke preglede, propuštamo uzimati propisane lijekove za tlak, ili ne odvajamo novac za crne dane. Važno je istaknuti kako se nudging i bihevioralni uvidi trebaju koristiti s ciljem promjene ponašanja koja su pozitivna za obje strane, inače dolazimo na sklizak teren manipulacije ovih znanja u svrhu povećane prodaje ili ponašanja koja su na korist samo organizacijama.


Slične vijesti

11.10.2017. (04:30)

Ponašanje novca

Nakon Nobela: Uspon bihevioralne ekonomije i njenog utjecaja na kompanije

Čikaški profesor Richard Thaler upravo je dobio Nobelovu nagradu za ekonomiju, a smatra ga se ocem bihevioralne ekonomije – relativno novog polja znanosti koji kombinira uvide iz psihologije, prosuđivanja, donošenja odluka i ekonomije kako bi se stvorilo točnije razumijevanje ljudskog ponašanja. Harvard Business Review piše o ovom polju te navodi da je prvi korak – priznanje da je ljudsko ponašanje puno anomalija.